Hantverkare, barnfamiljer och landsbygdsbor blir förlorare om regeringen går vidare med det bonus-malus-system som nu har presenterats. Det skriver Ulf Perbo, näringspolitisk chef för Transportföretagen en debattartikel i Svenska Dagbladet. Finansminister Magdalena Andersson presenterade nyligen tillsammans med finansmarknadsminister Per Bolund på SvD Debatt ett förslag till förändrat bonus-malus-system. I en replik skriver Ulf Perbo att “konstruktionen av malusdelen har så stora brister att förslaget kommer att sakna legitimitet och inte vara långsiktigt hållbart. Den slår på ett omotiverat sätt mot hantverkare, barnfamiljer och landsbygdsbor”.
Bonus malus är latin för bra och dålig. Det bonus-malus-system som regeringen vill införa är ett slags bonus för den som kör mindre miljöbelastande bilar och en straffavgift för den som kör särskilt törstiga fordon, där straffavgiften används för att finansiera bonusen.
“Alla lätta lastbilar av den typ som snickare och andra hantverkare använder är av naturliga skäl rymligare och tyngre än små personbilar eftersom verktyg och material ska få plats. Detta tolkas i regeringens förslag som att de är dåliga miljöval som ska bestraffas. Detta är en felaktig slutsats. De är bra fordon för det transportarbete de utför och att de är större än personbilar bör inte ligga till grund för extra beskattning” fortsätter Ulf Perbo.
16 000 för populär hantverkarbil
Som exempel på exempel förslaget uppger han att en populär hantverksbil som VW Transporter får en skattesmäll på cirka 16 000 kronor de tre första åren jämfört med idag.
“Detta är orättvist mot yrkesgrupper som hantverkare och distributörer som behöver dessa fordon och leder också till färre jobb i dessa branscher” menar Ulf Perbo..
Han menar nu att förslaget måste omarbetas så att relevanta bilar inom samma användningsområde jämförs när vad som är bättre eller sämre bilar ur miljösynpunkt bestäms. Bonusarna kan också, menar han, finansieras ur det skatteöverskott på 60 miljarder kronor som dagens miljöskatter (bland annat koldioxidskatt och koldioxidbaserad fordonsskatt) på bilar ger.Den som väljer en bil med högre bränsleförbrukning får redan idag, avslutar han, betala en av världens högsta koldioxidskatter.