I år är det 25 år sedan Anders Boström och några kolleger startade det skruv- och nitföretag som blev Ejot & Avdel och i dag ägs helt av tyska Ejot. Men Anders Boström jobbar kvar och brinner för träskruvar till byggare på den nordiska marknaden. Stoltast är han för Pondus som han menar gör jobbet både snabbare, starkare och snyggare.
Anders Boström och hans kollega på den tiden – Ulf Larsson – slog ihop sina påsar och sitt samlade kunnande på infästningar och startade tillsammans med några kolleger företaget för 25 år sedan. Till repertoaren lade de nitar och fick engelska Avdel att hoppa på tåget tillsammans med tyska Ejot som stod för skruv-kompetensen. Parterna kom att äga en tredjedel var av det företag som i dag är Ejot & Avdel och som helt och hållet ägs av tyskarna numera.
I år blir det alltså jubileum. Och Anders Boström är kvar som marknadschef med bibehållen nyfikenhet och strävan efter att få fram den perfekta skruven. Både han och försäljningschefen Pär F Andersson är ivriga att berätta om Pondus som med sin gängstigning pressar samman virket och gör beslag helt onödiga i många fall.
Tillverkning i Taiwan
Men vi vill veta hur Ejot & Avdel jobbar. Vi får veta att tillverkningen av Pondus inte sker i Sverige och inte heller i Tyskland utan i Taiwan. Men Ejot & Avdel styr produktionen och produktutvecklingen när det gäller trä. Eftersom träbyggnader är vanligare i Norden än i övriga Europa sker utvecklandet av träskruvar i det svenska bolaget som omsätter 135 miljoner kronor varav hälften på byggsidan. Hela koncernen omsätter 3,5 miljarder kronor.
– Infästningar kan tyckas okomplicerade men det är inte alltid så. Det kan handla om hållfasthet och korrosion exempelvis. Vi betonar att vi är tillverkare och att vi jobbar med innovationer. Vi vill vara problemlösare och hålla hög kvalité, förklarar Anders Boström.
Som ett inslag i denna strategi har företaget delat upp säljarna i en industridel och en byggdel så att de blir specialister inom sina områden. Åtta säljare arbetar med att besöka bygg- och järnhandlare och träffa byggare runt om i Sverige. Men det är inte alltid lätt att förmedla sina kunskaper till butikssäljare som kanske vare sig har tid eller det rätta intresset.
– Vi ser gärna att man utser någon specifik säljare som har förkunskaper istället för att rikta informationen generellt till personalen, säger Pär F Andersson.
Viktigt med kunniga säljare
Särskilt viktigt med kunniga säljare i butikerna blir det genom Ejot & Avdels satsning ”Bygga trä” med egen hemsida med samma namn. Här har företagsnamnet medvetet tonats ned till förmån för produkterna och deras egenskaper. Pondus träskruv lyfts givetvis fram tillsammans med Furious och TFT Pro. Här kan återförsäljaren eller slutkunden ta del av teknisk dokumentation så att skruvarna fungerar ihop med materialet.
– Man måste veta vilka laster man utsätter skruven för och det kräver omfattande teknisk dokumentation, säger försäljningschefen.
Budskapet blir att skruvar i största allmänhet inte uppvisar så stora skillnader men att Pondus och övriga skruvar från Ejot & Avdel är unika.
– Det är helt klart nischprodukter. Vi får samtal från återförsäljare som konstaterar att detta löser många problem för kunderna, menar Pär F Andersson.
För att ingen ska gå miste om budskapet visar hemsidan hur det tar en och en halv minut att göra samma jobb med byggbeslag och 16 träskruvar som det tar tio sekunder för två Pondusskruvar att göra.
Anders Boström uppger att försäljningen av det nya sortimentet går bra. Det visar inte minst behovet av att bygga ut lagret med ytterligare 1500 kvadratmeter. Men han ser gärna att bygg- och järnhandlarna blir lite mer mottagliga för innovationer och sätter sig in i skillnaderna mellan olika produkter eftersom det kan skapa merförsäljning och lösa problem för kunderna.