I april förra året gick Tomas Eliassons byggföretag back med en miljon. Han köpte ut kompanjonen och satsade stort på en kampanj kring vilka byggprojekt som skulle göra hemstaden Östersund roligare. Det enorma gensvaret vände resultatet och gav honom priset som Årets Marknadsförare på Guldgalan.
Den 10 november tog Tomas Eliasson emot priset Årets Marknadsförare på Guldgalan som syftar till att hylla handlingskraften och företagsamheten i Jämtland och Härjedalen.
Det trodde han inte när hans företag Grund- och Takteknik drogs med ett miljonunderskott för mindre än ett år sedan och han bestämde sig för att köpa ut sin kompanjon och satsa allt på ett kort. Detta kort hette marknadsföring. En halv miljon kronor satsades på kampanjen #föröstersund som gick ut på att östersundsborna fick ge förslag på byggprojekt som skulle göra deras stad roligare. I slutet av maj sjösattes kampanjen.
– I början av sommaren började telefonen ringa, från privatpersoner som fått upp ögonen för företaget men också från föreningar och näringslivet i Östersund som ville att jag skulle komma och berätta om varför vi gjorde det här, säger han i en intervju i Dagens Industri den 19 januari.
Resultatet förbättrades
Föreläsningar och besök gav nya kunder. Grund- och Takteknik genomförde flera ideella projekt, bland en paddeltennisbana som var ett av de 100 förslagen som trillade in. För varje sommarmånad som gick förbättrades resultatet i företaget och när året var slut hade firman vänt det stora minuset till en vinst på en kvarts miljon.
– I början undrade jag om det var galet att lägga pengar på marknadsföring när ekonomin var ansträngd men det var räddningen på kort sikt och även långsiktigt verkar det som, säger Tomas Eliasson till Dagens Industri.
Det senaste halvåret har kundunderlaget och offertskrivandet ökat markant och företaget har kunnat välja bort jobb och höja priserna något. På köpet uppger Tomas Eliasson att hans anställda har ett helt annat engagemang än tidigare.
Guldgalans prismotivering lyder: ”Företaget har med sitt samhällsengagemang och initiativ #föröstersund byggt sitt varumärke och samtidigt har staden blivit attraktioner rikare. Detta unika nytänk och kreativitet inom branschen har fått stor uppmärksamhet i lokal press, mängder av trafik i digitala medier och explosionsartat ökad kännedom om företaget. Tack vare denna succé kommer #föröstersund vara en del av företagets långsiktiga marknadsföringsstrategi.”