Lumon tillhör en av de större aktörerna i Sverige
Lumon har många års erfarenhet av att glasa in balkonger i Sverige men även globalt. Med egen design och tillverkning av inglasningar, balkongräcken i glas, glastak och plisségardiner har Lumon skapat sig en tydlig plats på marknaden för balkonginglasningar.
Lumon etablerades i Finland år 1978 och har de senaste 40 åren fokuserat på att designa och tillverka inglasningar, balkongräcken i glas, glastak och plisségardiner vilket givet dem en betydande position på marknaden. Under 1990-talet expanderade företaget och gick in på marknader utanför Finland, Lumon finns numera förutom i Sverige även i Norge, Spanien, Tyskland, Schweiz, Frankrike och Kanada. Företagets omsättning i Sverige är drygt 170 miljoner kronor.
Johanna Roxberger ansvarar för marknadsföringen i Skandinavien.
Vi vill vara nära våra kunder och samtidigt arbeta på ett sätt som minimerar vår påverkan på miljön. Ett sätt att göra detta på är att ha moderna produktionsanläggningar som ligger så nära kunden som möjligt. För Norden och Sveriges del så produceras inglasningarna i våra fabriker i Finland. I höstas öppnade vi en ny fabrik i Spanien för att komma närmare våra kunder i södra Europa, säger Johanna Roxberger. Detta är ju en del i att vi vill vara nära våra kunder, kapa våra leveranskedjor och arbeta mot våra klimatmål, fortsätter hon.
Unik design
Johanna Roxberger påpekar, att det som gör företaget speciellt, är att Lumon har en unik design och funktion i sina inglasningssystem.
Våra inglasningar har designats med säkerhet, flexibilitet och användarvänlighet i åtanke. Vi vill att slutanvändaren enkelt och smidigt ska kunna välja hur denne önskar ha det på sin balkong varje dag och i den aktuella stunden.
Några exempel på flexibiliteten och användarvänligheten i våra inglasningssystem är att alla våra inglasningar går att öppna upp helhet, delvis, eller enbart i vädringsläge. Det går även att välja mängden ljusinsläpp och insyns i inglasningen tack vare våra integrerade plissegardiner, säger hon.
Lumons har även tagit hänsyn till estetiken av fasaden i sin helhet när de designat sina ramfria balkonginglasningar. Företaget lät intervjua europeiska arkitekter och formgivare och resultatet var att arkitekterna vill ha klara ytor av glas eller paneler med mindre synliga vertikala profiler, infästningselement och skruvar.
En god investering
Att glasa in fastighetens balkonger upplevs många gånger som en onödig utgiftspost. Men utöver att balkonginglasningen skänker glädje åt lägenhetsinnehavaren så ger den även flera fördelar åt fastighetsägaren.
En fördel med att glasa in, är att tiden för underhåll av fasad förlängs. Studier visar att inglasningar kan fördubbla intervallet för underhåll. Fasaden blir inte lika utsatt för slitage med tanke på att inglasningen ger ett ökat skydd mot väder och vind.
En annan fördel är att fastigheten blir mer attraktiv om den har inglasade balkonger. Studier visar på att många är villiga att betala mer för en lägenhet som har en inglasad balkong.
Tillverkad och testad i Norden
Lumons inglasningssystem har genomgått laboratorietester och uppfyller alla testkrav som ställs på inglasningskonstruktioner. Lumons produkter för den Svenska marknaden är tillverkade och testade i Finland vilket gör att de anpassats efter det varierande klimat vi har här upp i norr. Dessutom behandlas varje balkong som ett eget projekt och inför produktion tas hänsyn till platsspecifika krav som till exempel vindlaster, olika förtöjnings- och läckagelösningar.
Vi skräddarsyr inglasningen utifrån kundens behov och fastighetens förutsättningar, påpekar Johanna Roxberger. Processen innan själva inglasningen är mer gedigen än man kan tro, och allt blir producerat efter varje unik balkong, så vi kollar varje centimeter, fortsätter Johanna.
Äger hela processen
Lumon äger varje del av processen, från design och produktion, till montage och framtida behov av eftermarknad, service samt reservdelar.
Det finns flera saker som gör att vi idag har ett stort förtroende hos våra kunder, säger Johanna Roxberger. En sak är att vi äger hela processen och att det är Lumon personal i alla led.
Våra produkter har en livslängd på cirka 30 år, och under den tiden kan mycket hända. Vi erbjuder därför eftermarknad och service.