Ecophon uppmärksammar bullriga skolmiljöer i ett pressmeddelande.
Lärare uppger att höga ljudnivåer i skolan gör elever mer stressade och aggressiva.
Stress, koncentrationssvårigheter, aggressivitet och huvudvärk. Så påverkas elever av höga ljudnivåer i skolmiljön, enligt nära 2000 tillfrågade lärare i Sverige och övriga Europa.
Resultaten kommer från en ny studie av European Schoolnet, ett europeiskt nätverk av 34 utbildningsdepartement, i samarbete med Saint-Gobain Ecophon.
Sju av tio lärare (71 procent) uppgav att elever har svårt att koncentrera sig på grund av att det är högljutt.
Sju av tio lärare (72 procent) uppgav att elever tenderar att bli mer aggressiva när de utsätts för mycket buller i korridorer, matsalar och klassrum.
En fjärdedel av lärarna (28 procent) uppgav att elever ofta klagar på huvudvärk på grund av buller i klassrummet.
En majoritet av lärarna (55 procent) uppgav att elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter är mest utsatta i högljudda skolmiljöer.