Alla rot-jobb är undantagna från kravet på personalliggare som införs den 1 januari. Men ni byggare som renoverar kommersiella lokaler bör se upp. Skatteverket får nu signaler om att många näringsidkare som renoverar sina lokaler kommer att föra över ansvaret för personalliggare till byggfirmorna.
Nu närmar sig införandet av personalliggare på byggarbetsplatser med stormsteg. Det finns sedan tidigare på restauranger och hos frisörer bland annat.
Men småbyggare som arbetar inom rot-sektorn kan känna sig lugna. Alla jobb som utförs för konsumenter slipper undan kravet på personalliggare.
Däremot krävs personalliggare så fort byggherren är näringsidkare. Det spelar ingen roll om det gäller ombyggnad av ett litet kontor eller en oansenlig butikslokal. Ansvaret faller då på byggherren att hålla sig med personalliggare och föra in uppgifter om varje person som arbetar på ett bygge. Det gäller såväl huvudentreprenören som underentreprenörerna.
För över ansvaret på byggaren
Men Skatteverket får nu signaler om att näringsidkare inte kommer att befatta sig med personalliggare utan utnyttja regeln om att föra över ansvaret till huvudentreprenören.
– Därför finns det skäl även för enmansfirmor och andra mindre byggfirmor att skaffa personalliggare, säger Conny Svensson nationell samordnare vid Skatteverket.
Conny Svensson har kontakt med Svensk Handel som organiserar handlare över hela landet. Det visar sig att Svensk Handel nu ger rådet till sina medlemmar att nyttja möjligheten i lagstiftningen att delegera ansvaret för personalliggare till entreprenören. Den som driver en butik kanske bara gör en enda renovering under många år. Därför finns inte någon större anledning att hålla sig med personalliggare för en sådan byggherre.
Att föra över ansvaret på entreprenören kräver dock en skriftlig anmälan. Det går inte att göra muntligt. Och när denna överföring skett vilar ansvaret helt på byggaren som kan drabbas av sanktioner om han eller hon missköter sig.
Det är viktigt att också komma ihåg att göra en avanmälan när bygget är klart.
Givetvis innebär detta mer administration och därmed mer kostnader för byggfirmorna.
– Man får ta höjd för det när man fakturerar, råder Conny Svensson.