Efter att Konsumentverket pressat Bygg-Frank på flera avgörande punkter backar nu företaget och tar på sig totalentreprenörens roll. ”Vi har ingen avsikt att snärja in konsumenten i otydliga villkor” skriver Bygg-Frank i svaret till myndigheten.
I ett brev som Bygg-Frank skulle ha besvarat i slutet av juli men som i stället kom i mitten av augusti ställdes flera tuffa frågor rörande avtalet med slutkunderna. Konsumentverkets jurist pekade bland annat på:
• Otydlighet i fråga om till vem konsumenten ska reklamera – Bygg-Frank eller hantverkaren.
• Oskälig generell ansvarsfriskrivning.
• Oskälig ansvarsfriskrivning gällande information om rotavdrag.
• Oskälig klausul om ungefärlig prisuppgift.
Konsumentverket konstaterade att det avtal som Bygg-Frank har med den konsument som Byggaren skrev om före sommaren inte uppfyller de krav som ställs i avtalsvillkorslagen och marknadsföringslagen.
Sex överträdelser
Verket tog upp sex påstådda överträdelser och Bygg-Frank får chansen att yttra sig. Bland annat pekas på det motsägelsefulla i att konsumenten, enligt avtalet, ska vända sig till Bygg-Frank med ”feedback”, det vill säga reklamera, men att det är hantverkaren som ansvarar för fel i tjänsten. Detta ansågs oskäligt.
Brevet och möjligen uppmärksamheten i tidningen Byggaren fick snabb effekt. Bygg-Frank backar på samtliga punkter inklusive den avgörande frågan om ansvaret och tar på sig rollen som totalentreprenör.
”Då kan vi ta en mer aktiv roll och agera kraftfullare när ett problem uppstår genom att vi själva kan åtgärda det då vi har avtalsrelationen med konsumenten. Det ger oss t.o.m. möjligheten att byta ut en entreprenör som inte fungerar på ett önskvärt sätt” skriver Bygg-Frank i sitt svar.
Framhäver sig själv
Bygg-Frank passar också på att framhäva sig själva genom uppgiften att 95 procent av kunderna är nöjda enligt regelbundna mätningar samt att Bygg-Franks ambition är att professionalisera en bransch med dåligt rykte.
Alla håller inte med. Förutom den kund som fick Konsumentverket att agera har flera andra kunder som drabbats av Bygg-Franks entreprenörer hört av sig till Byggaren med klagomål om bland annat den otydliga ansvarsfördelningen
Nu väntar ett tufft arbete för Bygg-Frank med att skriva om alla kundavtal, ta bort de egenutformade villkoren och istället hänvisa till branschens standardavtal , Hantverksformuläret 2014 respektive ABS 09 beroende på byggprojekt. Den första oktober ska förändringarna vara genomförda.