Nya Kangoo är som gjord för byggarnas skrymmande last
En helt ny Renault Kangoo når i dagarna de svenska kunderna. En konkurrenskraftig efterträdare till en av storleksklassens ikoner där vi bland flera nyheter främst vill uppmärksamma en version med ökade möjligheter att lasta stora föremål från sidan.
Den förra generationen av Renault Kangoo levde på övertid och i kombination med märkliga marknadsbeslut tappade Renaults transportbilar fäste i Sverige. Med en helt ny Kangoo Van är man nu tillbaka där man hör hemma och bevakar tredjeplatsen i registreringsstatistiken, efter VW och Ford.
Blanda inte ihop nya Kangoo Van med nya Renault Express, provad i förra numret av Byggaren. Express är en efterföljare till lågprisbilen Dacia Dokker och är liksom denna byggd i Tanger i Marocko. Kangoo Van tillverkas i franska Maubege och har så gjorts sedan 1997 i nära 4,2 miljoner exemplar. Kangoo Van tillverkas i två längder, mot tre för föregångaren, samt med diesel-, bensin- och under början av 2022 även med eldrift.
Dagens tre dieslar är på 1 461 kubikcentimeter och för Sverige kommer man att använda de två starkaste på 70 kW/95 hk och 85 kW/115 hk samt en av två bensinmotorer på 1 333 kubikcentimeter vilken lämnar 96 kW/130 hk. Dessutom med manuell eller automatisk växellåda.
Skåputrymmet är 3,3 kubikmeter i den korta standardversionen och 4,2 i den långa. Aningen större än i föregångaren. En intressant nyhet är att sidodörrens öppning i standardversionen är så bred som 146,6 centimeter. Bredast i storleksklassen och nästan dubbelt så bred som i föregångaren. Det stora gapet har man uppnått genom att ta bort B-stolpen.
Byggarens provbil var den korta standardlängden med extra bred sidodörr. Det helt nya utseendet är tilltalande och vi gillar de stora mattsvarta stötfångarna av plast men saknar sköldar mot småskador längs sidorna. Mattsvarta plastytterbackspeglar med blinkers. Innerskärmar av plast fram/bak men inga stänkskydd. Förberett för lastbärare på taket. Bra belysning, men inga strålkastarspolare.
Insteget är ovanligt bra med dörrar som öppnas i 90 grader. Inredningen domineras av svart och grå plast med apelsinskalsyta mot speglingar och reflexer. Golvet har en lätt avtorkbar gummimatta. Halva mellanväggen är av plast med en liten genomsiktsruta och den högra halvan består av ett invikbart galler för att kunna öka lastutrymmets längd.
Som förare sitter vi bra i en lagom hård stol som är justerbar manuellt bakifrån-framåt-uppåt. Vi hade gärna velat höja den något mer. Framkanten är inte separat justerbar i höjdled och ryggstödslutningen är inte steglös. Det är däremot svankstödet. Skjutmånen räcker inte för riktigt storvuxna.
Passagerarstolen saknar justeringsmöjligheter på grund av konstruktionen med det utökade lastutrymmet och stolen är nerfällbar i golvet. Bilen kommer också att finnas med tre säten i bredd, men då utan möjligheten att förlänga lastutrymmet.
Ratten är justerbar åt två håll och har en behaglig greppyta, men rattkransen skymmer effektivt instrumenten med artikelförfattarens favoritkörställning. Instrumenten avläses analogt i två runda urtavlor. Däremellan en mindre informationsdisplay.
En stor touchskärm mitt på panelen innehåller information om multimediasystemet Easy link och flera nya körhjälpmedel inklusive en digital backspegel. Skärmen har en bra bild för backkameran och ger en perfekt överblick av dragkroken vilket förenklar koppling av släp.
Reglage och manövertangenter är logiskt välplacerade och belysta. Sedvanliga ljus- och spolarfunktioner i spakar under ratten liksom radiofunktioner. Farthållarfunktioner i vänster ratteker och telefon med mera i den högra. Filhållningen, instrumentbelysning, höjdjustering av strålkastarna och avstängning av antisladdsystemet i tangenter på panelen till vänster under ratten. Under pekskärmen sköts värmen för elstol, Eco-läge, varningsblinkers, dörrlås och den automatiska parkeringshjälpen.
Förvaringsmöjligheterna i hytten är väl tillgodosedda förutom att vi saknar ett arbetsbord. Små kartfack i dörrarna, ett utdragbart ej låsbart handskfack framför passageraren och ett fack under lock mellan sätena. Ett stort förvaringsfack på panelen skulle varit ännu bättre om det haft ett lock eller en större skärm mot speglingar i vindrutan. Det finns också ett mindre fack under lock ovanpå panelen framför föraren. Utöver detta några småfack och en utmärkt förvaringshylla i taket ovanför vindrutan.
Man sitter lågt även med höjd stol vilket påverkar närsikten för en kortvuxen förare. Detta kompenseras dock av elektronik vid parkering och det finns parkeringsassistans. Bra ytterbackspeglar. Men, trots små rutor bakom vindrutestolparna är dessa osedvanligt sikthämmande. Solskydden klarar inte sin uppgift vid sidoljus och vindrutetorkarna lämnar en 3 centimeter osvept sektion till vänster. En panoramabackspegel på passagerarsolskyddet klarar ”den döda vinkeln”.
Säkerheten innefattar naturligtvis trepunktsbälten där förarsidan har ett i höjdled justerbart yttre fäste. Däremot inte på passagerarsidan där bältet på grund av det vikbara mellanväggsgallret kräver att bältet fästs åt ”fel håll”. Krockkuddar på båda sidorna liksom sidokrockkuddar.
Det är trångt runt den tvärställda 1,5-litersdieln, men alla kontroller och påfyllningar är väl markerade och åtkomliga. Gäller i stort sett även lampbyten. Bra med en stänkplåt under motorn.
De asymmetriska bakdörrarna till skåpet låser i 90 graders öppning, men inte när de öppnas i 180-grader varför de lätt blåser igen. Provbilen var klädd med tjock laminat på golvet samt tunnare på väggarna, tak och dörrar. Hjulhusen är plåtrena. Sex lastsäkringsöglor i golvet och tre i midjehöjd på vänstersidan och en på högersidan. Bra ledbelysning i taket.
Sidodörren saknar B-stolpe och passagerarstolen går att fälla ner i golvet varvid det bildas ett lättåtkomligt plant lastutrymme med en öppning på hela 146,6 cm i och med att halva mellanväggen är gallerförsedd och viks in mot förarplatsen. Se bild. Systemet kan som tillval kompletteras med infällbara lasthållare i taket för långa föremål.
Utan, eller med låg last, likställer vi Kangoo Van med att köra en personbil med inte alltför stötig gång. Men det är inte så man använder ett arbetsredskap. Med tillåten maxlast på 633 kilo blev den obehagligt instabil med för mjuk fjädring och dämpning samt med sena reaktioner på styrutslag.
Ljudnivån är i högsta laget vilket till viss del kan bero på att halva mellanväggen är oisolerad. Vid motorvägsfarten 110 km/tim mätte vi upp 71 decibel på sexans växel och 69 decibel på fyran och femman. Vid 90 km/tim var motsvarande värden 65-, 66- och 67 decibel och vid 70 km/tim på sexan 64 decibel och 64 på femman och fyran.
Vår snittförbrukning med maxlast under distributionsrundan blev 6,5 l/100 km, vilket är fullt godkänt.
Renault Kangoo Van 1,5 dCi 95 hk
Pris, inkl. moms: Ej fastställd vid vår pressläggning.
Motor: Diesel. Rak 4 cyl. 8 vent. 1 461 cm3. Common-Rail. Max effekt, 70 kW/95 hk vid 3 000-3 750 v/min. Max vridmoment, 260 Nm vid 1 750 -2 000 v/min.
Miljö: Euro 6d-full. Koldioxidutsläpp, Testcykel WLTP. Blandad, 145 g/km. Låg, 154 g/km. Medium, 140 g/km. Hög, 126 g/km. Extra hög, 161 g/km.
Bränsleförbrukning: Testcykel WLTP. Bladand körning, 5,5 l/100/km. Låg, 5,9 l/100 km. Medium 5,4 l/100 km/tim. Hög 4,8 l/100 km. Extra hög, 6,1 l/100 km. Byggarens snittförbrukning med maxlast, 6,5 l/100 km. Bränsletank 54 liter. AdBlue-tank, 18,6 liter.
Prestanda: 0-100 km/tim, Transportnytts provbil, ca 13,6 sek. Full last, ca 18,6 sek. Toppfart, 164 km/tim.
Mått och vikter: Längd/bredd/höjd 448,8/185,9 (215,9 med speglar)/181,2 cm. Axelavstånd, 271,6 cm. Skåputrymme, längd/bredd/höjd, 156,7/157,0/121,5 cm. Bredd mellan hjulhus, 128,4 cm. Skåpvolym 3,3 m3, 39 med nedfälld passagerarstol. Tjänstevikt/maxlast/släp, 1 603/633/1 500 kg.
Plus & Minus
+ Lastöppningen höger sida
+ Bra insteg till förarplats
+ Komfortabel förarplats
+ Stort utbud av assistanssystem
– Instabil med maxlast
– Hög ljudnivå
– Sikthämmande vindrutestolpar
– Bakdörrarna spärrar ej i 180 grader
– Arbetsyta saknas i hytten
Text och foto: Christer Andersson