Byggaren provar: Citroën ë-Jumpy Business Premium L2 75 kW
Citroën ë-Jumpy är elbilen som klarar de flesta byggares behov utan att ge räckviddsångest. Utlovade 33 mil nådde vi dock inte. Men nästan. Med 858 kilo last körde vi 18 mil och hade då 11 mil teoretisk körsträcka kvar.Maxlastad klarade Citroën ë-Jumpy Byggarens provrunda på 18 mil med råge. Det handlar om en bil som har valts till ”Van of The Year 2021” tillsammans med Stellantis-syskonen Peugeot e-Expert och Opel Vivaro-e. Den tillverkas också som Toyota Proace Electrik och kommer under 2022 i en Fiat-version. Hittills under 2021 är nästan var tredje såld eldriven lätt lastbil, av 20 olika modeller, av ovanstående kvartett.
Tre karosslängder
ë-Jumpy tillverkas med två axelavstånd i tre karosslängder och säljs som skåp och dubbelhytt under namnen New Business och Business Premium. Det senare innebär ett paket för 25 000 kr. Bilen är dock inte överdrivet påkostad. Det finns gott om tillval. Dragkroken är dock standard.
Motorn, som driver på framaxeln, är på 100 kW/136 hk och litiumjonbatteriet är placerat under golvet mellan axlarna. Man kan välja mellan två batterier på 50 kWh respektive 75 kWh. Det svagare väger 383 kilo och det starkare 534 kilo. Räckvidden anges till 23- respektive 33 mil.
Inbyggd laddare
Bilen har en inbyggd laddare på 11 kW. Med 230V och 10A säkring anges laddtiden till 28 timmar med det mindre batteriet och till 42 med det större. Med en laddbox på 7,4 kW/32A tar det 7 timmar och 30 minuter respektive 11 timmar och 20 minuter. Med en laddbox på 11 kW/16A är laddtiderna 4 timmar och 45 minuter och 7 timmar och 30 minuter. Med en snabbladdar på 100 kW skall det gå att ladda på 32 minuter respektive 48 minuter.
Byggarens provbil var en Bussiness Premium med det stora batteriet. Vår provrunda om ca 17-18 mil har hittills bara en elbil klarat. Tekniskt identiska Toyota Proace Electric som vi körde i 5 minusgrader med maxlast. Vid starten angavs körsträckan till 29,4 mil och efter 17 mil hade vi 4 mil kvar.
Betydligt längre
Att Citroën ë-Jumpy klarade sig betydligt längre under samma förhållanden förklaras av att vi körde den i 18 plusgrader, fulltankad med en angiven körsträcka på 31,0 mil. Efter 18 mils körning visade mätaren att vi hade 10,8 mil kvar. 23 graders temperaturskillnad påverkar batteriets kapacitet och vi körde på Eco-läget mot Normal-läget med Toyotan.
I ekonomiläget är motoreffekten sänkt till 60 kW/81 hk och kupé-värmen är frånkopplad. Vintertid kör vi på normalläget för att inte frysa till is
Vi gillar inte provbilens ömtåligt lackade stötfångare. ë-Jumpy har innerskärmar fram och bak men saknar stänkskydd. Eltankningen görs på vänster framskärm. Bilen har bra Xenon hel/halvljus och leddimljus, men strålkastartorkare saknas. Bra bakljusarrangemang. Det är förberett för takräcke.
Sitter bra
Insteget är högt men acceptabelt till en inredning i mattsvart plast med apelsinskalsyta mot reflexer. Grått innertak med samma färg som på vindrutestolparna. Golvet är av lättrengjord plast. Mellanvägg i plåt med genomsiktsruta.
Vi sitter bra i en förarstol med tygklädsel och en hård sittdyna. Stolen är manuellt justerbar bakifrån-framåt-uppåt men skjutmånen är inte tillräcklig för storvuxna. Stolsvärmen har tre lägen. Ryggstödet och svankstödet är steglöst reglerbara. Passagerarsoffan, eluppvärmd i tre steg, går inte att justera åt något håll och har kort sittdyna. Mittsätet är för smalt och ger för lite knäutrymme för att vara något annat än ett reservsäte.
Ratten är läderklädd och går att justera åt två håll. Att den inte är rund irriterar eftersom det är hela 3,75 rattvarv mellan fulla hjulutslag. Instrumenten kan skymmas av rattkransen. Detta kan kompenseras av en uppfällbar informationsdisplay som visar hastighet, skyltning och farthållare digitalt i vindrutans nederkant. Vi hittar den i tillvalslistan för 5 500 kronor.
Instrumenten är digitala med analog avläsning av hastighetsmätaren till vänster och laddning till höger. Däremellan indikeras elförbrukning och batterikapacitet. Under dessa digital avläsning av körsträcka, väg- och trippmätare, farthållare, hastighetsskylltar, P-läge eller om man kör på Normal, Eco eller Power. Övrig information i en sjutums pekskärm på panelen.
Reglade och tangenter är välplacerade och belysta. Med undantag för det lilla dragreglaget som ersätter växelspaken i en liten konsol under panelen. Petar man växelreglaget bakåt går bilen framåt, petar man det framåt går bilen bakåt. Det vore logiskt om det varit tvärt om. Med en tangent väljer man mellan tre effektlägen. P-bromsen elmanövreras av en tangent mellan förarstolen och passagerarsoffan.
God förvaring
Förvaringsmöjligheterna är i stort sett bra. Stora fack i dörrarnas nederkanter och ett mindre ovanför. Mugghållare på panelens ytterkanter. Ett litet fack på panelen med en skärm som hindrar speglingar i vindrutan. Istället för ett låsbart handskfack finns tyvärr ett öppet utrymme. Dessutom förvaring under mittpassagerarsätet. Under ytterpassagerarplatsen är utrymmet åtkomligt från skåpet. Ett arbetsbord i A4-format kan fällas fram ur mittpasagerarens ryggstöd. Vi saknar en hylla i taket.
Värmen är effektiv och kommer betydligt snabbare än med en förbränningsmotor, vilken först måste värmas upp. Snabb avisning av vindrutan.
Dålig närsikt kompenseras av varning i displayen när man håller på att parkera på något. Vänster vindrutestolpe är sikthämmande. De elektriskt infällbara ytterbackspeglarna vill vi ha något större med vidvinkelspeglar i botten. Kompenseras till viss del av backkameran. Vid körning i vinterväglag var backkamerans optik mestadels nedsmutsad och det var bara ”dimma” i displayen.
Beträffande säkerheten i hytten noterar vi en full uppsättning krockkuddar, urkopplingsbar på passagerarsidan. Trepunktsbälten på alla tre sittplatserna med i höjdled reglerbara fästen på ytterplatserna.
Bra stänkplåt
Under motorhuven handlar det om en liten öppning och elmotorn göms i botten. Ett tips till Stellantis: utnyttja det döda utrymmet ovanför motorn till förvaring av laddkablarna. Förarens få kontroller och påfyllningar är väl markerade och åtkomliga. Bra stänkplåt under motorn, med ventilationshål.
Skåpets bakdörrar låser inte i 180 graders öppning. Provbilen hade som standard hamninstallerat trägolv, laminat på väggarna och plåtrena hjulhus. Sex stora öglor att surra i. Belysning i taket mitt för sidodörren och över bakdörrarna. Komfortmellanväggen stjäl utrymme vid sidodörren.
På vägen är Citroën ë-Jumpy stabil och personbilskomfortabel men något vindkänslig. Utan- eller med lätt last tar fjädringen/dämpningen effektivt upp stötar och ojämnheter. Med maxlast håller den fortfarande måttet beträffande komfort, men reaktionerna på rattutslag blir sena och bilen känns instabil. Maxlastad med 858 kilo sjönk fjädringen cirka 5 centimeter.
ë-Jumpy är lättkörd och motoreffekten på 136 hästkrafter i kombination med högt vridmoment gör att bilen känns pigg även med maxlast. 0-100 går på cirka 11,8 sekunder med tom bil och med maxlast tar det ytterligare cirka fyra sekunder. Toppfarten är begränsad till 130 km/tim.
Så gott som ljudlöst
Självklart arbetar elmotorn så gott som ljudlöst, men eftersom däck- och vindbrus är det som bullrar mest är ljudnivån på grov svensk asfalt jämförbar med dieselversionerna. Vid 110 km/tim mätte vi upp hyfsade 67 decibel, vid 90 km/tim 65 och vid 70 km/tim fick vi 64 decibel. Beträffande elförbrukning och räckvidd, se inledningen av artikeln.
Text och foto: Christer Andersson
Citroën ë-Jumpy Business Premium 75 kW
Pris, inkl. moms: 562 375 kr.
Fordonsskatt: 360 kr. Miljöbilsbonus 70 000 kr
Garantier: Nybil, 3 år eller 10 000 mil. Garanti på Electric-specifika detaljer, 5 år eller 10 000 mil. Batterigaranti, 8 år eller 16 000 mil. Rost, 6 år. Lack, 3. Vagnskada, nej.
Motor: Elmotor. Max effekt 100 kW/136 hk vid 10 000 v/min. Max vridmonent 260 Nm vid 343 v/min. Tre körlägen: Eco, 60 kW/81 hk. Normal, 80 kW/108 hk. Power, 100 kW/136 hk.
Batteri: litiumjon, 75 kWh. Vikt 534 kg. Inbyggd laddare, 11 kW. Laddtid: Väggutag 10A, ca 42 tim. Laddbox 7,4 kW/32 A, ca 11 tim 20 min. Laddbox 11 kW/16 A, ca 7 tim 30 min. Snabbladdare 100 kW, ca 48 min.
Miljö: El. Koldioxidutsläpp, 0 g/km.
Elförbrukning: kWh/100 km, 24,4-27,3. Räckvidd enligt WLTP, upp till 33 mil. Byggarens räckvidd vid 18 plusgrader och maxlast, ca 29 mil.
Prestanda: 0-100 km/tim, ca 11,8 sek. Med maxlast, ca 15,2 sek. Hastighetsbegränsad toppfart till 130 km/tim.
Mått och vikter: Längd/bred/höjd 495,9/192,0(220,4)/189,9 cm. Axelavstånd, 327,5 cm. Skåputrymme, längd/bredd/höjd, 251,2/163,6/139,7 cm. Bredd mellan hjulhus, 125,8 cm. Tjänstevikt/maxlast/släp, ca 2 167/858/1 000 kg.
Plus:
- Räckviddsångestbefriad
- Hög maxlast för el
- Hög släpvagnsvikt för el
- Komfortabel förarmiljö
- Hög åkkomfort
- Snabb uppvärmning
Minus:
- Instabil med last
- Bakdörrar låser ej i 180 grader
- Svåråtkomligt motorrum
- Dåligt skydd mot småskador
- Ej strålkastarspolning
- Många rattvarv