Efter flera allvarliga tillbud rekommenderar Byggnads sina medlemmar att sluta använda motorkapar. Men frågan är om olyckorna hade inträffat med rätt handhavande.
– Det handlar väldigt mycket om utbildning, säger Nicklas Zetterberg, produktansvarig på Stihl, en av de tillverkare som erbjuder motorkapar.
Det har inträffat flera allvarliga olyckor med motorkapar genom åren. Den senaste olyckan inträffade i Lund på tisdagseftermiddagen. Av den anmälan som polisen upprättat framgår att mannen arbetade med att kapa betong när olyckan inträffade. Av oklar anledning studsade maskinen upp och träffade honom i ansiktet.
Enligt polisen är hans skador allvarliga men inte livshotande. Nu lämnas ärendet vidare till en specialutredare.
Byggnads arbetsmiljöombudsman känner till fyra olyckor de senaste tre åren där byggnadsarbetare blivit illa skadade av motorkapar. Vid det senaste tillfället, i januari i år, drabbades en praktikant på ED Byggs arbetsplats i Norrköping. En kapmaskin klöv hans underkäke, i samband med att han kapade lecablock. I oktober 2013 sågade en man sig i käken då han sågade i betongblock på en arbetsplats i Örebrotrakten.
Motorkapen är en maskin med roterande klinga och en stark motor. Den är vanlig vid arbete med att kapa i olika betongdelar. Det som hänt vid olyckorna är att maskinen fått ett starkt kast bakåt och klingan har slagit upp mot arbetarnas ansikten.
Nu har Byggnads tröttnat på olyckorna och rekommenderar sina medlemmar att sluta använda motorkapar.
– Vi vill inte att folk ska såga upp sina ansikten, det är en hemsk maskin, säger Ulf Kvarnström.
Han konstaterar att maskinen är stor och stark och går med 5400 varv per minut.
– Maskinen är bensindriven och tuffar bara på. När diamantklingan fastnar i betongen blir det rekyl och maskinen vänder i luften och går in i ansiktet. Det finns inget kastskydd som i motorsågar, säger Ulf Kvarnström.
Han är helt införstådd med motorkapens värdefulla funktioner i givna arbetsmoment men han anser att riskerna är för stora och att man därför tills vidare får välja andra verktyg och metoder.
– Man får använda betongknipsar ungefär som brandmännen knipsar upp bilar vid olyckor. De slutade ju med motorkapar på grund av riskerna.
Byggaren har försökt nå polisen för att få fram detaljer om maskinen men inte lyckats. Flera tillverkare erbjuder motorkapar. Bland andra Stihl och Hilti. De betonar vikten av bra utbildning.
– Det är självklart jättetråkigt när sådant här händer men vi tillverkar maskiner efter den standard som finns. Det handlar väldigt mycket om utbildning i handhavandet av dem, förklarar Nicklas Zetterberg, produktchef på Stihl som jämför med motorsågar sokm numera kräver körkort.
Han medger att det finns risker med den här typen av maskiner men att det finns sätt att minska de riskerna.
– Ett är att inte belasta maskinen för hårt för det är då den studsar.
Han anser att jämförelsen med räddningstjänsten haltar eftersom de inte står inför att klyva balkar och liknande. Han är tveksam till att tänger räcker till för byggarbetarna.
Martin Håkansson, marknadschef på Hilti, säger så här om riskerna med motorkapen.
– Det är bra att de lyfter frågan. Men det är viktigt att ha en systematik i säkerhetsarbetet.
Att förbjuda motorkaparna tror han däremot inte på.
– Om man ska avråda från alla moment där det finns risker så blir det svårt att utföra arbetet på en byggarbetsplats.
Martin Håkansson berättar om att Hilti nu erbjuder kunderna utbildning i hälsa och säkerhet och att man längre fram planerar för utbildning i handhavande av verktyg, på sikt kanske motorkapar.