Det anses inte visat att byggfirman tipsat kunden om att sluta rikta glaspartierna uppåt. Därför får byggfirman betala för fuktskadan i uterummet.
En byggfirma i Norrköping anlitades för att åtgärda en fuktskada i ett uterum för 35 000 kronor. De bytte altantak, åtgärdade fuktskadan runt skorstenen, gipsade undertaket och målade.
Det hjälpte inte. Efter några månader läckte det in igen. Kunden ville därför ha tillbaka pengarna eller få det åtgärdat på nytt.
Enligt byggfirman hade man informerat kunden om att det skulle fortsätta läcka in om glaspartierna bara riktades upp så som kunden ville ha det istället för att bytas ut. Glaspartiet var nämligen inte tätt. Han lyssnade dock inte på det örat, hävdar firman.
Men kunden uppger för Allmänna reklamationsnämnden att han inte fått någon sådan information. Nu anser nämnden att byggfirman inte har bevisat att företaget har uppfyllt sin omsorgsplikt genom att informera eller samråda med kunden om att det skulle fortsätta läcka in. Därför ska tjänsten anses felaktig och kunden få felet avhjälpt.