Allt fler förmedlingstjänster för hantverkare och kunder startas. Några nöjer sig med att knyta ihop parterna medan andra tar hand om både projektledning och administration. Men vem blir ansvarig när det går snett – förmedlaren eller hantverkaren? Offerta är ett av de företag med en hemsida där kunder kan begära offerter från hantverkare. Max sex företag kan besvara förfrågan och man kan ta del av omdömen om de aktuella företagen. Kunden förbinder sig inte att avtala med något av de företag som lämnar offert.
Serviceminder är ett av de ledande tjänsteförmedlingsföretagen som uppger sig ha hjälpt 200 000 kunder med att jämföra och välja företag. Serviceminder förvärvades 2011 av Schibsted.
Tjänsten Brabyggare ägs numera av Villaägarna och inriktar sig på att förmedla seriösa hantverkare till privatkunder.
Det torde inte vara någon tvekan om att dessa företag ägnar sig enbart åt förmedling av uppdrag. De har hittat ett sätt att knyta samman hantverkare och konsument. Det innebär också Offerta och Servicefinder är befriade från ansvar när något går snett i själva utförandet av tjänsten.
Frågan är hur man ska betrakta ByggFrank som tar på sig betydligt mer än bara förmedling av uppdrag. Företaget startade 2013 och Byggaren skrev förra året om denna innovatör på privatmarknaden.
– De andra offertförmedlarna jobbar på ett helt annat sätt och det är bara inriktat på en prispress och en massa besök hos potentiella kunder. Vi gör allt jobb runt omkring så att hantverkaren kan koncentrera sig på att snickra, sa Joakim Hilj, vd på ByggFrank då till Byggaren.
ByggFrank erbjuder kunderna och hantverkarna att ta hand om allt pappersjobb och dessutom hålla i projektledningen.
En fråga som nu aktualiseras av en konflikt mellan ByggFrank och en kund som Byggaren intervjuar i kommande numret av papperstidningen är om det är ByggFrank eller den anlitade hantverkaren som ska anses stå i avtalsförbindelse med kunden och därmed bli ansvarig för de skador och brister som eventuellt uppstår i utförandet. På ByggFranks hemsida står det att ”ByggFrank är också avtalspart genom hela processen och jobbar för att leveransen ska bli framgångsrik för båda parter”.
Här gäller konsumenttjänstlagens tvingande bestämmelser. Att den som tecknar avtalet och framstår som avtalspart utåt skulle kunna komma undan dessa bestämmelser genom att hänvisa till hantverkaren framstår som mycket tveksamt. Det är som om en detaljhandlare skulle skylla på den som levererat varan när kunden klagar i butiken.
För hantverkaren själv blir det rörigt. Om Bygg-Frank vill pytsa över ansvaret på denna får ett särskilt regressavtal tecknas mellan ByggFrank och hantverkaren. Men första smällen mot kunden får ByggFrank ta.
Läs hela artikeln i nästa nummer av Byggaren som utkommer i dagarna.