ByggarenByggaren
    Facebook Twitter Instagram
    Byggaren Byggaren
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Tipsa om nyheter
    • Tidigare nummer
    ByggarenByggaren
    Du är här:Hem»Nyhetsarkiv»ByggFrank svarar på kritiken

    ByggFrank svarar på kritiken

    2016-05-27
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    – Medan offerttjänster på nätet inte tar något som helst ansvar för leveransen av ett byggprojekt så har ByggFrank etablerat en affärsmodell där ByggFrank tar en större roll mellan konsument och byggentreprenör. Vår tanke är att vara en trygghet både för konsumenten och entreprenören då de gör affärer med varandra. Det säger Joakim Hilj, grundare av ByggFrank, efter artikeln i Byggaren om tvisten med kunden som vägrar betala resterande fakturor efter en lägenhetsrenovering. Vi skrev om tvisten i nummer 3 av Byggaren i våras. Kunden blev missnöjd med renoveringen där hon hade anlitat en entreprenör via ByggFrank.

     

    Vissa punkter godkändes inte vid slutbesiktningen den 27 januari i år och därefter har entreprenören vid upprepade tillfällen begärt tillträde till lägenheten för att åtgärda punkterna i besiktningsprotokollet men, enligt ByggFrank, vägrats tillträde till lägenheten av kunden.

    Joakim Hilj säger att eftersom ByggFrank jobbar mestadels med konsumenter så har dessa en väldigt stark ställning men också entreprenören som utför jobbet har sina rättigheter enligt konsumenttjänstlagen och Hantverkarformuläret. Entreprenören har exempelvis rätt att åtgärda eventuella brister efter genomförd besiktning.

    – Vid en eventuell tvist mellan parterna så tar ByggFrank en aktiv medlingsroll för att lösa den uppkomna situationen. Vår målsättning är att alltid slutföra projekten och att få parterna nöjda med projektet, förklarar Joakim Hilj.

    ByggFrank har idag 250 kvalitetssäkrade entreprenörer anslutna till sitt nätverk där ByggFrank har som ambition att ge dem köpklara kunder och projekt som entreprenören kan leverera till.

    – Vi hjälper byggaren med det som han ofta inte vill syssla med så som försäljning, kundtjänst och administration. I fler och fler fall så används också ByggFranks projektmodell där byggaren får hjälp med logistik, material och även projektmöten med kund så som start-, slut- och veckomöten.

    Men står det verkligen helt klart för kunden att det är hantverkaren som är motpart?

    – Det står tydligt i vårt avtal vad entreprenör, kund, och ByggFrank ansvarar för. Enligt våra avtal är hantverkaren ansvarig gentemot kund för själva byggjobbet. Det förstår de 250 hantverkare som vi knutit till oss, också den som ligger i tvist med den här aktuella kunden. Men vi vill ju ändå hjälpa både hantverkaren och kunden, säger Joakim Hilj.

    ByggFrank lyfter fram skillnaden mot andra tjänster på nätet med offertförfrågningar där konsumenterna bara matchas med hantverkare vilket han menar bara fungerar som en prispress.  Han ser ByggFrank som en oberoende part som har som målsättning att skapa trygga byggprojekt för både konsument och entreprenörer. Det andra verksamhetsåret 2015 genomförde bolaget mer än 400 projekt där det i ytterst få fall har lett till en tvist.

    – Lyckas vi bli som ett Mekonomen för fristående hantverksföretag har vi lyckats, säger han.

     

    (Visited 20 times, 1 visits today)

    Relaterade artiklar

    Domarna som förändrar

    Nyhetsarkiv 2015-04-09

    Avtal eller inte!

    Nyhetsarkiv 2015-06-24

    Sista handen ansvarar för slutresultatet

    Nyhetsarkiv 2015-10-20

    Vem ansvarar för byggvarorna?

    Nyhetsarkiv 2016-03-08

    Verkstadstidningen Förlags AB

    Co / Byggaren

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

    (Visited 2 times, 1 visits today)

    Få nyheter i mailen
      © 2023 Tidningen Byggaren

      Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.