ByggarenByggaren
    Facebook Twitter Instagram
    Byggaren Byggaren
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Tipsa om nyheter
    • Tidigare nummer
    ByggarenByggaren
    Du är här:Hem»Nyhetsarkiv»Bygghandeln på 10:e plats i kundbemötande

    Bygghandeln på 10:e plats i kundbemötande

    2018-04-25
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Bygghandeln kommer på 10:e plats av 15 branscher när det gäller kundservice. Det visar det så kallade Daymaker-indexet.

    The Body Shop har handelns bästa kundmöte och gick från 14:e plats i fjol till förstaplatsen i år. Det visar Daymakerindex 2018 där kundbemötandet i 103 kedjor i femton branscher har undersökts.

    The Body Shop, Euronics och Colorama tar pallplatserna i årets upplaga av Daymakerindex Butik. Det är nionde året som Daymaker tar pulsen på kundmötet i den svenska detaljhandeln.

    Blivit sämre på kundbemötande

    Daymakerindex Butik 2018 visar att butikerna har blivit ytterligare något sämre på att förklara fördelar/nytta, erbjuda kunden att prova/testa och hjälpa kunden till ett köpbeslut jämfört med föregående år.

    – Det är anmärkningsvärt. Försäljningen i den fysiska handeln minskar och det är förvånansvärt att kedjorna fortsätter att tappa bort möjligheterna som faktiskt bjuds, säger Robert Eriksson, vd på Daymaker.

    E-handeln växer men står för bara nio procent av den totala detaljhandelsförsäljningen.

    – Digitaliseringen förändrar kundbeteendet, men det betyder inte att kedjorna kan sluta att utveckla butikskanalen. Kundmötet i butik är fortfarande trots allt den viktigaste kanalen – lyckas man inte där lämnar man fältet öppet för konkurrenterna. Kedjornas beslutsfattare måste kunna fokusera både på framtiden och de möjligheter som finns i dag, säger Robert Eriksson.

    Bok, sport och fritid bäst

    Bokhandeln, sport- och fritidshandeln och optikhandeln får bäst betyg av de 15 branscher som ingår i Daymakerindex Butik 2018. Tre branscher som är digitalt mogna och där kundmötet har blivit allt viktigare.

    – Vi ser att de kedjor som satsar på kundmötet, i alla kanaler, ökar lojaliteten bland konsumenterna och därmed även försäljningen och lönsamheten, säger Robert Eriksson.

    Här är placeringarna bransch för bransch
    1.Bokhandel: 74,8%
    2.Sport/Fritid: 74,7%
    3.Optik: 74,6%
    4.Elektronik: 74,2%
    5.Färg och tapet: 73,7%
    6.Kropp/Hälsa: 71,6%
    7.Skor: 70,9%
    8.Telekom: 68,3%
    9.Kläder: 66,2%
    10.Bygghandel: 62,9%
    11.Accessoarer: 62,5%
    12.Heminredning: 57,9%
    13.Trädgård/blommor: 56,6%
    14.Bensin/Biltillbehör: 55,5%
    15.Varuhus: 38,4%

    Mystery shoppers

    Daymaker har i denna undersökning arbetat med mystery shopping, vilket innebär att butikerna har fått besök av mystery shoppers som utifrån fördefinierade frågor och svarsalternativ fått återge sina upplevelser av kundbemötandet.

    Undersökningen baseras på 515 observationer fördelade på 103 kedjor verksamma i 15 olika branscher. Fem observationer har utförts per kedja. Resultaten anges i procent av maxpoäng, det vill säga högsta möjliga måluppfyllelse. Observationerna genomfördes under perioden 24 januari till 24 mars 2018.

    (Visited 1 times, 1 visits today)

    Relaterade artiklar

    Domarna som förändrar

    Nyhetsarkiv 2015-04-09

    Avtal eller inte!

    Nyhetsarkiv 2015-06-24

    Sista handen ansvarar för slutresultatet

    Nyhetsarkiv 2015-10-20

    Vem ansvarar för byggvarorna?

    Nyhetsarkiv 2016-03-08

    Verkstadstidningen Förlags AB

    Co / Byggaren

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

    (Visited 2 times, 1 visits today)

    Få nyheter i mailen
      © 2023 Tidningen Byggaren

      Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.