Woody och Byggtrygg/XL-Bygg kommer inte att slås samman. I mars bestämde Woody och XL-Bygg en tidsplan för ett samgående. Men parterna kunde inte enas om ett gemensamt varumärke. Följden blir också att det gemensamma inköpssamarbetet avvecklas. Byggarens systertidning Järn Bygg Färg skrev i våras om det storstilade mötet på Berns i Stockholm den 19 mars då 130 delägare från de bägge kedjorna firade med middag och underhållning av artisten Nanne Grönvall. Då hade båda kedjorna haft bolagsstämmor på varsitt håll och enats om en tidsplan för samgående.
– En första dejt innan man förlovar sig, sa XL:s vd Bert Larsson bland annat.
Men det blev en kort dejt. Det visade sig svårare än man trott att slå ihop kedjorna. Redan i somras kom signalerna från delägarna.
– Vi förstod att det skulle bli problem. Vi har inte haft samsyn när det gäller en gemensam varumärkesplattform och det visade sig vara svårt att slå ihop två företagskulturer.
Och att fortsätta försöken att mangla fram en lösning var inte görligt.
– Nej, det skapar bara onödig turbulens i den goda marknad vi nu befinner oss, menar Bert Larsson.
Inköp problemfritt
Under de nästan ett och ett halvt åren som inköpssamarbetet pågått i det gemensamma bolaget Bio AB har inte märkts några skiljaktigheter. Ändå kommer detta samarbete nu att avvecklas. Inga nya leverantörsavtal skrivs.
– Inköpssamarbetet har fungerat väldigt bra och gett oss många värdefulla erfarenheter. Men eftersom en varumärkesstrategi är en av hörnstenarna i en varumärkesplattform och företagen har olika strategier blir det svårt med gemensamma inköp.
Peder Strömqvist, vd för Woody och Bio AB, håller helt med.
– Vi har sett svårigheter att på kort sikt gifta ihop varumärkesplattformarna. Det var rätt att prova ett samgående men det är rätt att avbryta det nu.
En sak som i alla fall verkar upplevas positivt är delägarnas starka känsla för sina respektive varumärken.
– Det är verkligen positivt att delägarna lyft fram sina varumärken på det här sättet, menar Bert Larsson.
Gemensam vilja
Johan Rosendahl är delägare och driver flera XL-anläggningar i Stockholmstrakten.
– Vi har en gemensam vilja och vision om att den privatägda bygghandeln ska fortsätta att bibehålla initiativet på den svenska marknaden även i framtiden. Tyvärr kunde vi inte nu enas kring varumärkesfrågan. Vi inom XL-Bygg vet att vi har ett av marknadens starkaste varumärken och vill fortsätta att växa och utvecklas med det, säger han.
Fredrik Sölve som driver 100 Procent Proffs Rotebro AB som ingår i Woody har arbetat för ett samgående med XL-Bygg.
– Strategiskt långsiktigt har jag hela tiden tyckt att vi borde gå samman men man måste vara kompromissvillig.
Fredrik Sölve noterar att XL-Bygg ”har haft en väldigt tydlig hållning i varumärkesfrågan” som gjorde det svårt att enas.
Han tycker dock att inköpssamarbetet gett goda erfarenheter som Woody nu kan fortsätta att utveckla.
– Vi styr inte delägarna lika hårt som man gör i XL-Bygg. Kombinationen mellan att hitta de bästa samordningsfördelarna centralt och stödja de lokala entreprenörerna och deras varumärken gör oss unika bland frivilligkedjorna. Det ska vi ta vara på.
Karl Gustafsson, ägare av PoG Woody Bygghandel med 6 butiker i Skåne, hade också velat se en sammanslagning.
– Jag är lite besviken. Det hade kunnat bli en fantastisk aktör inom frivillig-fackhandeln. Konceptet är helt rätt.Jag anser fortfarande att en sammanslagning hade varit helt rätt och är lite besviken på att vi inte kunde lösa det. Det är mycket poltiik i sådant här. Men alla frågor måste lösas om det ska funka, säger han.
Inte det rycket
Marcus Ebelvod driver XL-Bygg Mjällby är inne på samma linje.
– Det blir ju inte det rycket eller den tillväxten som hade behövts i den här branschen. Men det hade aldrig varit något alternativ att ta bort XL:s varumärke som är så känt.
Woody-handlaren Johan Stridsberg, vd och delägare i Woody Åkersberga, är inte särskilt nedslagen.
– Det hade nog funkat om man inte hade någon XL-handlare på samma ort för då blir det konstigt med konkurrensen. Vi får ta lärdom och göra något positivt med Woody i stället, säger han.
Vill ni se en intervju i webb-tv om det stupade samarbetet kan ni gå in på www.jarnbyggfarg.se