Försäkringsbolagen skrämmer husägare med vilseledande rapporter. Bolagens sätt att presentera statistik leder till att hantverkskompetens misstänkliggörs, skriver Johan Aspelin, vd GVK, Svensk Våtrumskontroll, och Per Jonasson, vd Svenska Kyl & Värmepumpföreningen i en debattartikel i Svenska Dagbladet. Problemet, menar artikelförfattarna, är när bolagen använder sin expertstatus till att skapa oro hos husägarna. ”På senare tid har vi sett flera exempel där försäkringsbolag presenterar rapporter som vid en närmare granskning inte håller måttet. Urval och rubricering är vilseledande, siffror presenteras som snitt när de egentligen är tagna från en viss grupp och orealistiska metoder används för att påvisa tänkbara skador” skriver de.
Konsekvensen blir, varnar de, att husägare får uppfattningen att de löper stor risk att råka illa ut vid renoveringar eller andra åtgärder i hemmet, när det egentligen är väldigt få som drabbas. ”Och kanske moraliskt ännu mer tveksamt – hantverksbranscher målas ut som fulla av lurendrejare”.
Rapport om värmepumpar
Debattörerna tar som exempel en nyligen av Folksam presenterad rapport om värmepumpar. Enligt Folksam löper den som har en värmepump stor risk att bli lurad av reparatörer. Rapporten visade att 90 procent av de undersökta reparationerna var felaktigt
”Detta låter ju väldigt oroande för en husägare. Vad som inte framgick var att de reparationer som Folksam undersökte var de som misstänktes vara felaktiga. Av totalt 5 000 reparationer utgjorde dessa runt 1 procent. Risken att råka ut för en fuskande reparatör är alltså ytterst liten – om man granskar siffrorna”.
Ett annat exempel som vi skrivit om i Byggaren:
I oktober presenterade Länsförsäkringar sitt återkommande test av tätskikt i våtrum. Enligt dem var 12 av 20 testade tätskikt undermåliga och kunde alltså leda till vattenskador. 12 av 20 är en ganska hög sannolikhet.
Författarna till artikeln i Svenska Dagbladet kommenterar: ”När vi studerar testet visar det sig att materialen utsattes för påfrestningar som inte alls liknar normal användning av våtrum. Samtliga 20 testade tätskikt var listade av GVK, där även försäkringsbranschen är representerad, för att ingå i fackmässig konstruktion i våtrum. Tillgänglig statistik visar att om tätskiktet är GVK-listat och sätts in på ett fackmannamässigt sätt så uppstår inga vattenskador där. Vattenskadorna uppstår i stället i anslutning till rör, brunnar och olika typer av hushållsmaskiner. Men Länsförsäkringar presenterar alltså en rapport som säger att 12 av 20 tätskikt kan ge upphov till vattenskador”.
Smutskastning
Författarna varnar för följderna av att smutskasta hantverkare: ”Försäkringsbolagens sätt att presentera statistik leder till att hantverkskompetens misstänkliggörs. Vi har i dag stor brist på hantverkare i Sverige. För få utbildar sig på gymnasieskolornas yrkesprogram och yrkesutbildningarna saknar både lärare och resurser. Situationen underlättas knappast av att det pumpas ut en bild av hantverkare som klåpare och fuskare”.
Och de avslutar:
”De branscher vi representerar har gemensamma regelverk som bygger på beprövade metoder och som säkrar att jobben utförs på ett fackmannamässigt sätt. Hållbarheten och kvaliteten i svenska hem är internationellt sett mycket hög, Försäkringsbolagen borde hålla sig för goda för att sprida felaktiga myter”.