”Betala gärna elen omgående så är allt reglerat sedan!”. E-postmeddelandet med den lydelsen står en byggfirma dyrt. Allmänna reklamationsnämnden ger kunden rätt att slippa betala över 30 000 kronor. Kunden som har en lägenhet i Stockholms innerstad beställde renovering av badrum och kök. Byggföretaget fakturerade honom drygt 170 000 kronor, men han betalade bara knappt 140 000 kronor och skyllde på kvalitetsbrister i både det arbete som utförts på fast räkning och det som utförts på löpande räkning.
Efter cirka en månads diskussioner om hur fallet skulle lösas föreslog företaget i ett mail den 2 mars 2015 att faktura nr 361 skulle krediteras för att ”slippa allt strul” med färdigställning och reparation av lägenheten. Detta villkorades med att kunden skulle betala ”elfakturan”.
Företaget menar dock att endast en del av fakturan krediterades. Inte hela fakturan. Dessutom fick kunden förslaget om förlikning av företagets praktikant och det ska ha blivit ett missförstånd.
Men Allmänna reklamationsnämnden säger nu att såsom företaget formulerat sig, kan nämnden inte tolka detta på annat vis än att företaget gett kunden ett bindande anbud om förlikning som innebar att denne inte till någon del skulle behöva betala den tvistiga fakturan om han betalade elfakturan.
Att det var en praktikant som skrev mailet spelar ingen roll. Nämnden anser att kunden ska slippa betalade drygt 30 000 kronorna.