Essve har hittills nekat proffsbyggarna ersättning för att skruvar gått av vid altanbyggen. Men nu har företaget reparerat en altan för en amatörbyggare som reklamerade skruvarna.
Byggaren har talat med fastighetsägaren som byggde den 110 kvadratmeter stora altanen i Stockholmstrakten sommaren 2016. Han noterade redan tidigt att några skruvar gått av men hoppades att det skulle stanna vid det. Framåt vintern hade dock ett stort antal trallskruvar brustit på mitten och brädornas ändar ((av dimensionen 145X34) stod upp framför ögonen på honom.
– Jag talade med en reklamationsansvarig och först ville de inte riktigt gå med på att det var fel på skruvarna och tyckte att det var en lite för stor trallyta för den aktuella skruvdimensionen istället, berättar fastighetsägaren.
Envis
Men han gav sig inte. Essves produktansvarige besökte platsen i höstas och gav då med sig.
– Jag var ganska påstridig. Jag har varit inköpare av mekanik och fästelement i 20 år och tycker man ska stå på sig när det är fel på produkten. Men de var förstående från Essve och jag tycker att de varit mycket tillmötesgående.
Nu i början av november kom en byggfirma anlitad av Essve till platsen och bytte ut de trasiga skruvar som gick att avlägsna (några sitter ännu kvar) mot rostfria skruvar.
Såvitt Byggaren erfar är detta första gången som en kund fått sin trall reparerad på Essves bekostnad efter alla larm om skruvar som gått av. De kunder som drabbats har Essve i stället nöjt sig med att skicka skruvar till.
På frågan om varför en kund får sin altan reparerad och andra med till synes samma fel på skruvarna nekas hjälp svarar Essves kommunikatör Maria Livijn:
”Vi försöker att vara konsekventa i hanteringen av reklamationsärenden, dock är reklamationsfallen unika och därmed oftast inte direkt jämförbara. Det stämmer att vi i något enstaka fall har låtit byta ut altanskruven. Men vi kan inte kommentera individuella ärenden”.