Två av tre nordiska hemmafixare anser att Svanen, Nordens officiella miljömärkning, gör det enklare för dem att välja byggprodukter.
Det visar Svanens nya undersökning av de konsumenter som har köpt eller ska köpa byggprodukter. Men EU-kommissionens förslag till ny byggvaruförordning vill förbjuda miljömärkning på förpackningen.
Byggbranschen står för nästan 40 procent av världens utsläpp av koldioxid. Marknaden för konsument, jämfört med professionella inköpare, utgör ungefär en tredjedel av den totala byggvaruhandeln.
95 procent av alla nordiska konsumenter känner till Svanen, som har funnits i mer än 30 år. Svanen är en Typ 1 miljömärkning innebär att den drivs oberoende av vinstsyfte och branschintresse och att kraven fastställs av en oberoende tredje part och skärps kontinuerligt.
Konsumenterna fick ta ställning till olika påståenden och där framkom att pris och kvalitet är de två mest viktiga parametrarna för hemmafixare när de ska välja byggprodukter.
Men det är svårt att välja rätt för miljön, anser 76 procent, det kräver en extra insats. 67 procent av dem som köpt eller planerar att köpa byggprodukter anser att det är viktigt med ett märke som de har tillit till. 66 procent menar att Svanen gör det enklare att göra bättre val för vår miljö.