Var tionde kontakt med konsumentvägledare förra året gällde hantverkartjänster. De vanligaste frågorna handlar om fakturering. Över 100 000 kontakter togs förra året med lokala konsumentvägledare och den rikstäckande tjänsten Hallå konsument. Knappt 10 000 ärenden rörde hantverkartjänster. Det är en ökning jämfört med 2014 men då fanns inte Hallå konsument.
De vanligaste frågorna från konsumenterna rörde fakturering.
– Det handlar om hur mycket tid som fakturerats. Folk kan säga att hantverkaren vara varit där ett par timmar och fakturerats för dubbelt så lång tid, förklarar Niclas Sturesson, konsumentvägledare på Karlshamns kommun med överblick över läget i landet.
Självfallet klagar många på hur tjänsten utförts. Här tycks det dock vara så att konsumenterna många gånger har orealistiska förväntningar utan stöd i överenskommelser med hantverkaren. I samtalen med konsumentvägledarna framkommer att många kunder vill ha det bättre gjort än fackmannamässigt och ofta med en otrolig precision.
Anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden som rör bostadsfrågor där hantverkartjänster ingår ökade förra året med nästan 20 procent till cirka 1 500 ärenden. Men många ärenden avskrevs och kom inte till avgörande. Drygt 500 ärenden rörande bostadsfrågor avgjordes jämfört med 589 året innan. Hur gick det då i tvisterna mellan näringsidkarna och deras kunder? I mindre än hälften av fallen, 45 procent, fick konsumenterna rätt eller delvis rätt. Cirka tre av fyra näringsidkare följde Allmänna reklamationsnämndens beslut enligt siffrorna från första halvåret 2015.