”Köket är filmat och fotat. Inga skador upptäckta”. Det budskapet möter kunderna när Aluwood.se i Göteborg har varit i farten.
– Sedan vi började fotografera och filma som en förebyggande åtgärd har dessa påståenden minskat drastiskt, berättar Thomas Hansson, Aluwoods ägare. Filmandet började för ett par år sedan. Aluwoods medarbetare hade råkat ut för kunder som påpekade brister och fel efter att byggarna lämnat bostaden. Det blev då svårt att bevisa om skadan uppstått genom kunden själv eller om hantverkarna klantat till det.
– Exempelvis när en bänkskiva i sten skulle monteras av andra hantverkare och vi tillfälligt avetablerade för att återvända senare hade kunderna full tillgång till köket under tiden. De kunde då skylla på oss och säga att det blivit märken på kylskåpet eller andra ställen. Och vi kunde inte påvisa att skadorna inte förorsakats av oss, förklarar Thomas Hansson.
Nu filmar och fotar alltså medarbetarna under och efter varje jobb med hjälp av deras smarta telefoner. Kunderna informeras om det i förväg och en lapp sätts upp på plats.
– Först filmar vi grovt och sedan tar vi detaljerna. Det är en ren förebyggande åtgärd, som en förbesiktning.
Känner sig kunderna utpekade och misstänkliggjorda?
– Nej, ingen har klagat, tvärtom. De tycker vi har koll på läget genom filmningen. Men visst är det tråkigt att alla måste drabbas för att några få är försöker utnyttja situationen.
Och filmningen har gett resultat. Thomas Hansson uppger att Aluwood.se som har ett tiotal anställda inte har råkat ut för några falska anklagelser sedan rutinen med filmningen infördes.
– Den här lilla insatsen med filmningen har varit en väl värd investering.