Fler missnöjda kunder till Bygg-Frank har hört av sig till Byggaren sedan vi uppmärksammat den oklara ansvarsfördelningen mellan förmedlare och byggfirma. De har använt sig av samma byggfirma. ”Vi har hamnat i en fruktansvärd situation med pajkastning mellan Byggfrank och byggaren. Ingen tar ansvar för situationen och vi har fått ta in en jurist, men det är knappt att någon svarar på juristens/våra frågor”, skriver en kvinna som skulle få sitt hus utbyggt i ett mail till Byggaren.
En annan läsare som också beställde en utbyggnad av sin villa har drabbats av samma firma i Stockholmstrakten. Han skriver om ett otal allvarliga anmärkningar vid besiktningen i form av bland annat ”underdimensionerat bjälklag, felaktigt utförd platta, fel höjd på våningsplanen, inläckage av vatten i källare, egenkontroll saknas helt”.
Oklar ansvarsfördelning
I likhet med den kund som vi rapporterade om i Byggaren i våras har en oklar ansvarsfördelning mellan Bygg-Frank och den anlitade byggfirman uppstått också i dessa fall. De har försökt vända sig till byggfirman som gått under jord och svaret från Bygg-Frank är att de endast förmedlar byggena och inte har ansvar vid reklamationer.
– Bygg-Frank säger att de vill hjälpa kunderna men så är det verkligen inte, menar den av kunderna som nu kopplat in en jurist.
Den andre kunden som drabbats av de allvarliga byggfelen skulle ha fått sitt hus utbyggt och klart i november förra året. Han är beredd att släppa de ekonomiska kraven och se till att få huset klart på annat sätt men han efterlyser dokumentation inför den egenkontroll som kommunen kräver. Och han får ingen respons från vare sig byggfirman eller Bygg-Frank.
– Vi vet ju inte ens vilka underentreprenörer som anlitats. Och Bygg-Frank som påstår att de har en kvalitetskontroll kan inte heller svara på det, säger kunden.
Han ångrar att han skrev på ett så luddigt avtal som han faktiskt gjorde. Istället menar han att det sedvanliga hantverksformuläret borde ha tillämpats. Nu har han lärt sig en läxa.