
Försäkringsbolagen är bekymrade över att det fortfarande uppstår så mycket problem i våtrummen trots branschens omfattande råd och regler. Därför har försäkringsbolaget Gar-Bo tagit initiativ till en samverkansgrupp med fyra andra försäkringsbolag som nu träffats för första gången.
Vid mötet i måndags enades representanterna i bolagen om att arbeta för förändring. Kostnaderna för skador i våtrum är för stora även om en trend tycks vara att det sker en förflyttning från konsumenternas villaförsäkring mot entreprenörernas ansvarsförsäkring. Varför ansvaret håller på att förskjutas finns det ännu inget givet svar på.
Men helt klart är att hantverkarna själva har stora möjligheter minska våtrumsproblemen.
– Om vi tittar i stort ser vi inte att det är materialen som är boven. Problemet är att vi inte får hantverkarna att förstå varför det är så viktigt att utföra arbetet på rätt sätt. Vi måste få dem att följa branschens regler och monteringsanvisningar, menar My Lundin, projektledare på Gar-Bo och medverkande i samverkansgruppen.
Hon tar som exempel ett fall nyligen där en konsult på grundritningen satt ut en golvbrunn för nära väggen. Detta uppmärksammades först vid slutbesiktningen.
– Och många av dessa fel tas inte om hand i rätt tid. Den som är sist på jobbet sitter som Svarte Petter och vill bara därifrån fort.
En åtgärd för att komma till rätta med problemen är att hantera avvikelser så snart de upptäcks. Annars fångas inte problemen upp vilket skapar stora problem då jobbet är klart. En annan fråga som diskuterades var konsumenternas förmåga att ställa rätt krav.
– Det finns ingen samlad plattform med bra råd för konsumenter. Med ökad kunskap kan konsumenterna ställa krav och handla av hantverkare som har rätt kompetens.
Det är första gången som en samverkansgrupp mellan bolagen träffas för att titta på det här övergripande sättet på våtrumsskador. Gruppen kommer att fortsätta träffas regelbundet.
– Men det är branschens egna organ som äger frågan, betonar My Lundin.