När de höga elpriserna diskuterades som mest i Sverige, fick en firma som Fönster Fint i Skåne, ett ytterligare bra argument till varför det kanske var värt att investera i nya fönster.
Om en villaägare var i färd med att byta fönster, skulle nämligen investeringen visa sig riktigt bra. Stora belopp skulle årligen kunna sparas. Bättre tätade fönster gav lägre energiåtgång, och därmed lägre räkningar, var budskapet.
Fina Fönster i Skåne AB, med kontoret i Klippan, har sedan några år tillbaka namn om sig att vara en klart dynamisk firma inom sin bransch. Företaget startades 2015 av entreprenörerna Pierre Möller, 38 år och Daniel Rönn, 48 år, båda från Klippan. De hade, innan de startade företaget, varit anställda under många år vid ett större företag inom fönsterbranschen i nordvästra Skåne.
Vi kom dock båda till insikten om att som företagare kunde mycket göras på ett annat sätt, berättar Pierre Möller. Vi hade idéer som vi ville förverkliga i egen firma och därmed blev vi själva företagare.
Pierre Möller ansåg, att en viktig del i ett företags framgång, var att alltid kunna betjäna kunden på allra bästa sätt. Att etablera ett företag med en synnerligen god känsla för kundens behov och önskemål – det såg han som bästa sättet att nå tydlig framgång som företagare.
Stor lyhördhet
Idag har firman varit igång i snart åtta år. Vägen till framgång har just varit denna särskilda extra stora lyhördhet till vad kunden vill ha. Fönster Fint i Skåne AB har i nuläget sju anställda och enligt prognosen kommer omsättningen i år att bli på drygt 20 miljoner kronor.
Företaget har inte bara under sina år kunnat visa prov på en god omsättning. Vinstmarginalen har också visat sig god, i år ligger prognosen på femprocentig vinst på omsatt kapital.
Många är osäkra på tiderna som nu nalkas, säger Pierre Möller. Många talar om en annalkande lågkonjunktur.
Någon sådan har vi dock ännu inte sett, vi får hoppas att det begränsar sig endast till sådant som många befarar, något som många i press, radio och TV uttalar sig om, men en lågkonjunktur som inte blir verklig.
Hela Sverige som marknad
Intäkterna för Fönster Fint i Skåne AB , kommer dels från försäljning av egna varumärken, dels från de installationer som företaget utför på plats.
De mest populära varumärkena som företaget säljer är fönster från polska Drutex och svenska Era. Kundkretsen finns i huvudsak nordvästra Skåne, i kommuner som Klippan, Ängelholm, Båstad , Höganäs men också kommuner i Halland.
En stor del av företagets intäkter kommer numera från nätet, berättar Pierre Möller. Vi kan därmed säga att vi har hela Sverige som vår marknad, ”från Smygehuk i söder till Haparanda i norr”.
Energikostnaden
Ett nytt starkt skäl har under senare tid trätt fram som orsak till att skaffa nya fönster. Skälet heter Sveriges höga energikostnader. Med elräkningar på 2:50 kr per kilowatt och timme, har det blivit naturligt för många villaägare att täta huset där det går. Ett effektivt sätt, är att skaffa nya fönster.
Fönster Fint i Skåne AB räknade ut, att en villaägare kunde här spara stora belopp. Kalkylen byggde på en husägare som önskade byta 20 fönster i villan.
Men allt är inte jobb för Pierre Möller och medarbetarna på företaget. Att skriva om ett företag från nordvästra Skåne innebär ofta att samtalet kommer in på en viss hockeyklubb-
Våra intressen på fritiden bland firmans medarbetare varierar, säger Pierre Möller. Men en sak har vi i alla fall gemensamt, nämligen Rögle. Hockey är vårt stora intresse i firman, många av medarbetarna går på hemmamatcherna.
Det är alltid lika spännande varje säsong inom SHL. Men det är sant, vår firma kommer alltid först i våra tankar, och för oss är det säsong året om, så fungerar det för oss som företagare. Och om vi når våra mål och vår prognos, då har vi lyckats.