Under pandemin utnyttjade många svenskar möjligheten att fixa till saker hemma och det var inte bara uteplatsen som fick extra kärlek. Även inuti huset har förändringar skett i en betydligt större utsträckning än tidigare, en trend som bara har fortsatt trots höjda råvarupriser.– Vi är kända för att leverera varor till uteplatser, så det är extra roligt när vi får ökad uppmärksamhet på det övriga sortimentet också, säger Per-Ivan Christiansson som är sortimentsansvarig på Skånska Byggvaror.
Skånska Byggvaror är mest känt för uterum, växthus och fönster. Men under pandemin tog en annan produkt fart, nämligen skjutdörrsgarderober och garderober, och trenden har bara fortsatt.
– Det verkar som att folk trots höjda priser och räntor fortfarande har pengar att spendera, men att de nu gör hårdare prioriteringar än tidigare. Man kanske väntar med de stora investeringarna och prioriterar de små renoveringarna först, säger Per-Ivan Christiansson
Speciellt Mix-modellen har ökat sin popularitet hos Skånska Byggvaror och antalet sålda enheter ökade med 38 procent under pandemin och trenden ser ut att fortsätta.