En fasadkonflikt mellan en husägare och en målerifirma har avgjorts i Allmänna reklamationsnämnden delvis till husägarens fördel.
Ord har länge stått mot ord i fallet mellan husägaren och målerifirman. Firman ingick 2013 avtal om att måla husägarens fasad och delar av garaget, men resultatet blev inte som husägaren väntat sig. Konflikten mellan företaget och husägaren uppstod efter det att måleriarbetet var utfört.
Enligt anmälan ska målerifirman först ha målat fasaden med slamfärg för att därefter spackla den, vilket gjorde att den sedan sprack vid torkning. Hantverkarna ska då ha fräst ner fasaden ett par millimeter där de största skadorna skett. Det har i sin tur resulterat i en ojämn fasad. När det påpekades ska målerifirman ha använt en maskin som repat skåror i fasaden, och därefter lagt på silikon. Men husägaren ansåg inte att det var en godtagbar lösning utan ville hellre ha fasaden utbytt.
Dåligt skick
Företaget menar dock att de redan före påbörjat arbete informerade husägaren om att fasaden var i dåligt skick, och att arbetet därför kunde få ett sämre resultat. De säger även att de bytt delar av fasaden.
Utöver dessa skador nämns också flera problem som uppstått efter det att företaget spraymålat garaget och ett antal fönster. Dels ska sprayfärgen ha kommit på platser där den inte var tänkt, dels ska färgen ha släppt från fönsterkarmarna då täckplasten plockades ner.
Allmänna Reklamationsnämnden väljer att gå på husägarens linje. I deras beslut skriver de att tjänsten inte är fackmässigt utförd, vilket strider mot konsumenttjänstlagen. Han rekommenderas dock få, inte 90 000 kronor plus skadestånd som han krävde i sin anmälan, utan 30 000 kronor i prisavdrag för att kunna få aktuella fel avhjälpta av ett annat företag.