Snart kommer internationella regelverket WLTP även för lätta lastbilar i Sverige. Modul-System är ett företag specialiserat på inredningar i lastbilar. Modul-System har utvecklat en produkt med namnet Modul-Floor. Modul-Floor ska vara ett nytt typ av golv i lätta lastbilar.
Företaget skriver följande om sin nya produkt:
– Istället för en komplett golvskiva i plywood har Modul-System utvecklat en golvlösning som påminner om hur man installerar exempelvis parkettgolv. Mittsektionerna är 80×120. Golvsidorna längst ut i karossen är anpassade efter respektive bilmodell.
Istället för att borra i karossen limmas Modul-Floor fast i bilen. När bilens leasingperiod löper ut tar man enkelt ut inredningen och lämnar Modul-Floor golvet kvar i bilen.
– Att inte längre borra i transportbilen leder till ett bättre andrahandsvärde och att inte bilen blir skadad, skriver företaget i en kommentar. I en elbil är det förbjudet att borra i karossen.
Modul-Floor är i snitt ungefär 20 procent lättare än ett plywoodgolv. Hos flera bilmärken finns möjligheten att kunden kan beställa transportbilen utan trägolv – under förutsättning att man ber om detta.
Ett av Modul-Systems äldsta samarbeten i Sverige är samarbetet med Bilbyggarna på Wallhamn. Wallhamn är importhamn för ett flertal bilmärken och Wallhamn är den första importhamnen i Sverige som tagit i bruk en separat yta för att installera Modul-Floor.
Bilbyggarna har en stor och flexibel anläggning för alla typer av fordonsbyggnationer och gemensamt ser Modul-System och Bilbyggarna stor potential i att skapa lätta och starka byggnationer.
WLTP är en förkortning av Worldwide harmonised Light Vehicles Test Procedure. WLTP infördes för nya fordonstyper från 1 september 2017. Är obligatorisk för personbilar och mindre lätta lastbilar. Meningen är att flertalet lätta lastbilar ska uppfylla reglerna senast 1 september i år.