Lönsamheten ökar för byggare med koll på siffrorna och tydlighet om vad kunden ska betala. Det slår LRF Konsults vd Katarina Hedström fast i samband med den senaste Lönsamhetsbarometern. LRF Konsults Lönsamhetsbarometer för december visar att landets småföretagare går mot det lönsammaste året sedan 2011. Den goda lönsamheten inom byggbranschen fortsätter och 2016 ser ut att förbättras med närmare 1,7 procentenheter jämfört med helåret 2015. Sänkningen av Rot-avdraget verkar inte ha slagit mot byggföretagens lönsamhet som många befarade och branschen nyanställer i rask takt.
LRF Konsults vd Katarina Hedström gör en koppling mellan framgångarna för byggföretagen och deras förbättringar när det gäller tydlighet och öppenhet gentemot kunderna. Digitala hjälpmedel underlättar för både byggaren och kunden i fråga om att förstå prisbilden.
– Vi träffar många företagare och det vi ser är att många kunder efterfrågar en transparens och tydlighet när det gäller prissättningen. Generellt ser vi också att många duktiga och drivna företagare använder digitala verktyg eftersom det gör det enklare att enklare hantera företagets administration och ekonomi. Har man ordning på ekonomi, tidrapportering och fakturering skapar det en tydlighet i vad kunden faktiskt ska betala. Det ger nöjdare kunder vilket i slutändan även alltid syns i resultatet.
Katarina Hedström tycker dock att många byggföretag alltjämt lägger ner alldeles för mycket tid på att ”jaga in tidrapporter”. Hon uppmanar därför dem att nyttja mobil återrapportering av arbetstid, ÄTA, resor, foton, egna maskiner och plock från eget lager/servicebil för att på så vis förenkla den löpande kontrollen.
– Dokumentation och dagsnoteringar blir smidigare och de anställda slipper alla papperslappar. Allt kommer smidigt vid fakturering vilket leder till att lönsamheten ökar. Transparensen mot kunden höjer kundupplevelsen och det blir en tydlighet när det gäller prissättningen.