Han och branschkollegerna i Rot-sektorn ville ha bättre koll på svenskarnas renoveringsvanor. Så Mikael Holmstrand, vd på Garageportexperten, startade sitt eget renoveringsindex med full överblick över köp av byggvaror och Rot-statistik månad för månad.
I april släpptes Renoveringsindex, en ny tjänst som visar hur mycket svenskarna renoverar. Indexet baseras på statistik om utnyttjat rotavdrag samt handel med renoveringsmaterial. Bakom initiativet står Sveriges största leverantör av garageportar, Garageportexperten.
– Vi har sett att det saknas ett mått på hur mycket svenskarna renoverar. Med Renoveringsindex kan vi följa utvecklingen och se hur väl svenskarna tar hand om sina hus och lägenheter, säger Mikael Holmstrand, vd på Garageportexperten.
Minskning efter sänkningen
I indexet kan bland annat utläsas att sänkningen av rotavdraget och förändringar i bolånekraven ledde till att köp av renoveringstjänster som är berättigade med rotavdrag minskade med 17 procent under 2017 jämfört med året innan.
– Vi vet att begränsningarna i rotavdraget har gjort villaägare mer försiktiga när det kommer till renovering. På sikt betyder det att hus och lägenheter riskerar att tappa i värde. Renoveringsindex gör det möjligt att följa trenderna, säger Mikael Holmstrand.
Renoveringsindex baseras på Skatteverkets statistik om utnyttjat rotavdrag samt SCB:s siffror om handel med bygg-, vvs-, färg- och elartiklar där indexet beräknar inköp för Rot-marknaden och rensar bort de kommersiella projekten.
Vill ha klara besked
Varför tar ni som privat aktör detta initiativ?
– När jag träffar andra företagare inom exempelvis fönstermarknaden så märker jag att de efterfrågar klara besked om hur det går på Rot-marknaden. Det rapporteras mycket i media om att byggandet går ner men det ser faktiskt inte så illa ut i verkligheten, säger Mikael Holmstrand.
Han menar att den negativa uppmärksamheten riskerar att skrämma folk och få dem att avstå från planerade projekt. Om korrekta uppgifter om renoveringsvanorna sprids kan det lugna stämningen.
– Vår kundgrupp är egentligen ekonomiskt stark och påverkas inte av nya amorteringsregler , ränteuppgångar och lånetak. Men psykologiskt kan de påverkas av mediebilden. Den negativa rapporteringe kan bli en självuppfyllande profetia.
– Vi vill att folk ska kunna göra sin egen bedömning.
Mikael Holmstrand uppger att idén till upplägget är hans men att ett antal statistiker hjälpt till med att sätta ihop indexet som går tillbaka till 2015.