Intresset för att handla online växer inom byggsektorn. Idag gör närmare var femte byggföretag merparten av sina beställningar över nätet. Bara en av 10 har helt valt bort det alternativet. Motsvarande siffra i fjol var en av fem.
Siffran kommer från årets Ramirentrapport, där frågan har ställts till 500 personer inom byggbranschen.
Var fjärde person som har deltagit i undersökningen uppger att de använder e-handel till minst hälften av sina beställningar – var femte till över 70 procent. Personer i åldrarna 30-49 år är de som främst handlar online.
Bättre priser är det som skulle kunna få fler att göra mer inköp över nätet 26 procent . Ett mer heltäckande sortiment 19 procent skulle också öka intresset, följt av enklare e-handelstjänster 18 procent och snabbare leveranser 15 procent
– Det är intressant att se att framför allt företag i Mellansverige uppger att snabbare leveranser skulle kunna få dem att handla mer online. Bättre priser är det som framför allt skulle locka företag i mindre städer och på landsbygden, säger Navid Naseh, CIO på Ramirent Sverige.
Så många som var sjunde menar att de interna strukturerna på bolaget gör det svårt att handla online. Här har bolagen ett internt arbete att göra om de vill bli mer digitala.
