– Det känns bra med en sådan här upplösning. Det är stärkande. Det säger Stefan Lindberg, vd på Skorstensspecialisten, efter ett beslut i Högsta domstolen som sätter punkt för en sex år lång kamp och miljoner i rättegångskostnader med en trilskande kund.
Byggaren skrev i förra årets sista nummer om hantverkaren som vägrade ge sig mot en kund. Då hade han vunnit i två instanser men väntade ännu på beskedet i Högsta domstolen och valde under denna tid att vara anonym i vårt reportage.
Nu är han redo att gå ut med namn och bild i Byggaren efter beskedet att HD inte tar upp målet som utgör den mest utdragna och kostnadskrävande tvisten i Stefan Lindbergs yrkesliv. Under fem års tid hade en kund vägrat att betala ungefär hälften av räkningen på drygt 400 000 kronor för ett jobb i en villa. Paret som ägde villan krånglade till det redan från början genom att vilja byta vissa produkter till mer exklusiva av annat märke. Det blev också tilläggsjobb. Allt på löpande räkning.
Riskerade tio gånger tvistens värde
För dessa 200 000 var kunden uppenbarligen beredd att riskera mångdubbelt mer i rättegångskostnader. 10 gånger mer, två miljoner kronor, kommer han nu att få betala förutom fordran.
Var det värt besväret, Stefan Lindberg, vd på Skorstensspecialisten i Mölndal?
– Ja, när utfallet blev som det blev. Men det är helt galet att behöva lägga ner all denna tid och dessa pengar, säger han upprört.
Stefan Lindbergs farfar startade den snart 100 år gamla rörelsen där man reparerar och bygger nya skorstenar samt renoverar rök- och ventilationskanaler. Därefter fortsatte pappan och sedan 1973 är det alltså Stefan själv som driver Skorstensspecialisten. Han har byggt upp en nödvändig ”stridskassa” och kunskap om juridik som många mindre hantverkare saknar.
– 90 procent av hantverkarna klarar inte att driva sådana här tvister. Vem har råd att lägga en miljon för att eventuellt få tillbaka pengarna sex år senare?
Stefan Lindberg tycker att de rättsvårdande myndigheterna borde ta lärdom av detta fall och skynda på den här typen av processer. Sedan anser han att konsumentrådgivare borde vara mer försiktiga med att ge rådet att bestrida fakturan så fort en konsument klagar utan att först göra en konsekvensanalys innan de lämnar råd i frågan.
Hur ska du undvika detta framöver?
– Vi har nu slutat med privatkunder. Vi informerar om detta på hemsidan. Vi jobbar ändå nästan bara med företag, kommuner och myndigheter. Vi vill inte längre ha med privatkunder att göra om de inte har teknisk rådgivning vid beställning. Dessutom önskar vi förskottsbetalning eller att pengar avsätts för entreprenadskostnaden på ett separat konto.
Nu väntar bara Stefan Lindberg på pengarna. Ärendet ligger hos Kronofogdemyndigheten för utbetalning.