Hantverkstjänster toppar 2016 års statistik över klagomål till Konsumentverket. Statistiken bygger på drygt 121 000 klagomål som registrerats under det gångna. året.
Det är den kommunala konsumentvägledningen och Konsumentverkets vägledningstjänst Hallå konsument som statistiken grundar sig på. Den är uppdelad på varor och tjänster.
Köp av begagnade bilar toppar statistiken som rör varor och beträffande tjänster är det hantverkarna som det klagas mest på. Så brukar det se ut varje år.
Konsumentverkets jurist Joséphine Slottes bästa tips för att bli nöjd med hantverkstjänsterna är att skriva avtal .
–Det är viktigt att avtala med hantverkaren om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Om tilläggsarbeten dyker upp ska också de med i avtalet. Ett skriftligt avtal fungerar som ett kvitto på vad ni har kommit överens om. Betala aldrig i förväg, säger hon i en kommentar på Konsumentverkets hemsida.
Mall för avtal
Konsumentverket har en mall för avtal för just hantverkstjänster, ett formulär som underlättar för både hantverkare och beställare.
–Många gånger bottnar problemen i brist på kommunikation. Ett skriftligt avtal hjälper parterna att bli på det klara med vad som ska göras och hur, säger Joséphine Slotte.
Av de klagomål som rörde tjänster stod hantverkartjänsterna för nio procent av ärendena. Det motsvarar knappt 11 000 klagomål. Två kom mobiltelefoni med en andel på 3,9 procent.