En kund som stämde en hantverkare på västkusten visste inte vem han gav sig på. Efter fem år i domstol och 900 000 kronor i utlagda advokatkostnader står entreprenören som segrare.
– Kunden trodde han kunde blåsa oss men vi är pålästa och har kapital i kassan, säger hantverkaren som driver egen firma sedan många år. Att gå till domstol är ett stort steg och ett riskfyllt spel. Men i vissa lägen finns det inga val. Till exempel när positionerna är låsta. Mot sig har då hantverkaren en konsumentlagstiftning som ger kunden ett antal fördelar men kanske också en motpart med muskler såväl i fråga om kunskap som pengar.
– Hantverksyrket genererar ofta inte en sådan ekonomi att du kan gå in i sådana här rättsprocesser. Det är svårt att möta bedragare som påstår att priset är oskäligt och det slutar ofta med förlikning, menar den aktuelle hantverkaren.
Hantverksföretagaren som vill vara anonym tills tvisten avgjorts i Högsta domstolen tillhör en familj som i flera generationer byggt upp ett kunnande inom sitt område. Han är helt klart en stolt yrkesman.
Lärt sig ekonomi och juridik
Men en sak är att vara stolt över sitt hantverkskunnande. En annan är att förstå ekonomi och juridik. Det har han dock sett till att lära sig.
– Som hantverkare är man väldigt utsatt men vi är pålästa. Man vill inte sitta i en domstol och vara en Pellejöns utan att kunna svara redigt på frågorna.
För en och en halv månad sedan kunde denne stolte hantverkare andas ut efter den värsta tvisten i företagets historia. Under fem års tid hade en kund vägrat att betala ungefär hälften av räkningen på drygt 400 000 kronor för ett jobb i en villa. Paret som ägde villan krånglade till det redan från början genom att vilja byta vissa produkter till mer exklusiva av annat märke. Det blev också tilläggsjobb. Allt på löpande räkning.
Kunden tyckte bland annat att priset var oskäligt, att han inte visste att den nya produkten skulle bli dyrare och att han borde ha avråtts från bytet i så fall samt att arbetet var bristfälligt utfört.
Genomsnittspris
För att visa på oskäligheten åberopade kunden ett genomsnittspris på de offerter han fick in på motsvarande jobb men här var vissa moment inte med och inte heller att förhållandena på platsen tvingade fram andra lösningar än det var tänkt.
Domen i tingsrätten var på 57 sidor. Kunden förlorade och fick betala hantverkarens rättegångskostnader på över en halv miljon kronor plus en advokat och en jurist som han själv anlitade.
I hovrätten slutade det på samma sätt och kunden fick betala ytterligare knappt 300 000 kronor i motpartens rättegångskostnader plus sina egna två (nya) advokater. Sannolikt slutar hans totala rättegångskostnader på ett par miljoner kronor. Tio gånger mer än det värde som tvisten handlade om.
Kunden spelade högt och förlorade allt.
– Han förstod inte att vi skulle orka med rättsprocessen, säger hantverkaren.
Kostade flera miljoner
Den här byggfirman var fel företag att bråka med. Företaget klarade av att ligga ute med 900 000 kronor i kostnader för sitt ombud med den starka förvissningen om att man i slutändan skulle vinna. Mer förvånande är att kunden drev en tvist om ett par hundra tusen kronor som kostade honom ett par miljoner.
– Jag har aldrig varit med om något liknande. Och då kan jag ändå skriva både en och två böcker om bedrägligt beteende i olika affärer.
Domstolarna gav hantverkaren rätt till ersättning för över 150 timmars arbete i processen, 600 kronor per timme. Detta är mycket ovanligt.
Och tvisten är inte helt avgjord. Kunden har överklagat till Högsta domstolen som dock inte lär ta upp fallet eftersom det i huvudsak handlar om bevisning.
Nu vill hantverkaren mana alla hantverkare till noggrannhet och försiktighet. Här nedan ger han ett antal råd för att förebygga onödiga tvister.
Hantverkarens tips om hur du slipper tvister
- Ta inga muntliga beställningar utan få med allt på papper eller i mail
- Var övertydlig och räkna inte med att kunden förstår vad en hantverkare säger
- Skriv dagbok dagligen på allt under ett bygge. Be kunden signera alla extra jobb
- Fotografera dagligen alla jobb på arbetsplatsen i stället för att använda mobilen till att prata i den
- Kom i tid till uppdraget och åk i tid
- Klargör varje gång varför du måste avbryta arbetet, till exempel för att handla
- Till sist – gör ett bra jobb