ByggarenByggaren
    Facebook Twitter Instagram
    Byggaren Byggaren
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Tipsa om nyheter
    • Tidigare nummer
    ByggarenByggaren
    Du är här:Hem»Nyhetsarkiv»Hantverkarna i klagotoppen igen

    Hantverkarna i klagotoppen igen

    2018-01-20
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Hantverkstjänster och köp av begagnad bil orsakar flest klagomål från konsumenter. Det visar Konsumentverkets sammanställning av konsumentklagomål för 2017.

    Totalt rör det sig om närmare 119 000 klagomål till Hallå konsument, som Konsumentverkets klagomur kallas, varav drygt nio procent handlade om problem vid köp av begagnad bil och drygt åtta procent om hantverkstjänster.

    Klagomålen på hantverkare handlar många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.

    Konsumentverket tipsar i en checklista hur konfilkter mellan hantverkare och kund ska undvikas. Det handlar om att avtala med hantverkaren om arbetets omfattning, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Och om tilläggsarbeten dyker upp ska de också med i avtalet. Vikten av god kommunikation tas upp och därtill kommer Hantverkarformuläret och till sist en uppmaning till kunden: Betala aldrig i förväg.

     

     

     

    (Visited 1 times, 1 visits today)

    Relaterade artiklar

    Domarna som förändrar

    Nyhetsarkiv 2015-04-09

    Avtal eller inte!

    Nyhetsarkiv 2015-06-24

    Sista handen ansvarar för slutresultatet

    Nyhetsarkiv 2015-10-20

    Vem ansvarar för byggvarorna?

    Nyhetsarkiv 2016-03-08

    Verkstadstidningen Förlags AB

    Co / Byggaren

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

    (Visited 2 times, 1 visits today)

    Få nyheter i mailen
      © 2023 Tidningen Byggaren

      Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.