
Hantverkstjänster och köp av begagnad bil orsakar flest klagomål från konsumenter. Det visar Konsumentverkets sammanställning av konsumentklagomål för 2017.
Totalt rör det sig om närmare 119 000 klagomål till Hallå konsument, som Konsumentverkets klagomur kallas, varav drygt nio procent handlade om problem vid köp av begagnad bil och drygt åtta procent om hantverkstjänster.
Klagomålen på hantverkare handlar många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.
Konsumentverket tipsar i en checklista hur konfilkter mellan hantverkare och kund ska undvikas. Det handlar om att avtala med hantverkaren om arbetets omfattning, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Och om tilläggsarbeten dyker upp ska de också med i avtalet. Vikten av god kommunikation tas upp och därtill kommer Hantverkarformuläret och till sist en uppmaning till kunden: Betala aldrig i förväg.