När det byggs nytt skapas oftast stor oreda. Byggare och kommun där byggandet sker är inte alltid så samspelta. De som drabbats har alltid varit stadens medborgare. I Stockholm är Slussen ett bra exempel på dessa utmaningar. Bilar kommer inte fram, trafikstockningar skapas, cyklister tvingas ta del av nya rutiner och alla vi som promenerar… Ja, att vara flexibel blir en regel för var och en, men inte alltid så enkelt! Helhetssynen saknas.
Grundproblemet är att byggare och stadsplanerare helt enkelt inte koordinerat sina jobb. En Den viktiga helhetssynen saknas. Buller, utsläpp och vibrationer som kan uppfattas som störande är en vanlig konsekvens vid nybyggen. Störningsfria byggen är modellen är närmast en utopi – men hur skapa sådana ?
Anna Fredriksson är forskaren som kanske har lösningen. Hon leder ett forskningsprojekt som kallas Störningsfri stad. Hon ska tillsammans med ett antal andra inblandade ta fram ett särskilt visuellt planeringsverktyg. Ett verktyg för beslutsfattare med hur olika scenarier påverkar trafiken. Modellerna blir tredimensionella och ska visa hur arbeten som utförs påverkar staden.
Byggprojekten orsakar inte bara trängsel i trafiken. De skapar också buller, utsläpp och vibrationer. Allt sådant som oftast uppfattas som mycket störande. Med det nya verktyget ska alla sådana aspekter vägas in för att skapa den goda staden. Vinnarna blir inte minst byggherrarna som får ett verktyg för att förbättra logistiken till och från sina byggprojekt
Projektet kommer att löpa över tre år. Pengar kommer från bl.a statliga Vinnova som investerar 4,9 miljoner kronor. 4,9 mkr kommer från andra deltagande parter.
Deltagare ar Linköpings universitet, Norrköpings kommun, Trafikverket, Linköpings kommun, Uppsala kommun, Stockholm stad, Fastighets L E Lundbergs, Sankt Kors Fastigheter, Wiklunds Åkeri, Wellsec, Telenor, Sveriges Byggindustrier och Logistikkluster Östergötland.