ByggarenByggaren
    Facebook Twitter Instagram
    Byggaren Byggaren
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Tipsa om nyheter
    • Tidigare nummer
    ByggarenByggaren
    Du är här:Hem»Nyhetsarkiv»Hyr en maskin på Bolist

    Hyr en maskin på Bolist

    2015-09-18
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Nu ska du inte bara kunna köpa maskiner i någon av Bolists 194 butiker. Nästa år blir det möjligt att hyra dem.  Dessutom siktar Bolist på en ny tjänst som ska avlasta byggarna från administration. Det händer mycket på Bolist nu. Det blev nyligen känt att Coops bygghandelsbutiker avser att gå in i Bolist. Byggaren kan också berätta flera kommande satsningar som berör proffskunderna. Under 2016 lanseras tjänsten uthyrning av maskiner. Meningen är att man ska kunna gå in i närmaste Bolist-butik och hämta maskinen eller få den hemskickad.

     

    – Vi vill att hantverkarna ska kunna göra allt på samma ställe. Det ökar också trafiken till våra butiker, säger försäljningschefen på Bolist Magnus Hemmingberg.

    Han är medveten om att det finns konkurrenter som  i dag erbjuder ett liknande koncept och även vissa av Bolists medlemmar hyr ut maskiner redan idag. Men ett samlat grepp i digital form för en hel kedja innebär ett nytt steg.  Och behovet finns hos hantverkarna .

    – Det är ganska vanligt att hantverkarna hyr sällanköpsmaskiner, till exempel när de ska slipa ett golv eller bila upp något, menar Magnus Hemmingberg.

    Ska inte konkurrera med hyrfirmor

    Men avsikten är alltså inte att konkurrera ut Cramo och andra uthyrningsfirmor utan bara att förenkla för byggarna.  Konceptet innebär att mindre butiker kommer att ha ett mindre utbud av maskiner, mellanbutiker något mer och större butiker kommer att ha ett brett utbud. Man ska kunna hyra maskinerna under allt ifrån några timmar till veckor.  Större maskiner måste hyras i minst tre dagar.

    Att Bolist nu tar detta steg beror mycket på att deras digitala plattform är mogen för det och att det nya logistikcentret i Helsingborg kan ta emot större maskiner som slussas ut därifrån till butik eller kund.

    En annan nyhet för proffskunderna kan bli en satsning på att hjälpa proffskunderna med administrativa sysslor.

    – Vi vill underlätta administrationen för dem så att de ska kunna koncentrera sig på byggprocessen och bli mer effektiva, avslöjar Magnus Hemmingberg.
    Än är inte lösningen klar men att det kommer att ske i digital form är givet.

    (Visited 2 times, 1 visits today)

    Relaterade artiklar

    Domarna som förändrar

    Nyhetsarkiv 2015-04-09

    Avtal eller inte!

    Nyhetsarkiv 2015-06-24

    Sista handen ansvarar för slutresultatet

    Nyhetsarkiv 2015-10-20

    Vem ansvarar för byggvarorna?

    Nyhetsarkiv 2016-03-08

    Verkstadstidningen Förlags AB

    Co / Byggaren

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

    (Visited 2 times, 1 visits today)

    Få nyheter i mailen
      © 2023 Tidningen Byggaren

      Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.