En allt större del av många verktygstillverkares marknadsföring sker genom hantverkare som också är aktiva som influencers, eller på svenska influerare. Personer som gjort sig kända genom att också vara duktiga på sociala medier, inte bara inom sitt hantverk.
Dessa influencers har blivit personligheter på nätet med trogna följare som är intresserade av influerarens åsikter. Värdet i aktiviteten hos dessa influerare ligger inte bara i möjlig ökad försäljning. En gemensam nämnare för flera av dessa aktiva personer på nätet, är att de rör sig i gränslandet mellan hemsnickeri och det professionella. De står för en kunskap som de gärna vill dela med sig av.
Det är trots allt inte helt skilda världar och kanske är det just att de upplevt utvecklingsresan från amatör till proffs som gör att de får gehör hos en bredare publik, att de har rätt pedagogik.
Matias Petrén, som arbetar på marknadsavdelningen hos Festool Sverige, berättar att företaget inledde en satsning på influerare för cirka fem år sedan och att resultaten varit mycket positiva. Influencers, eller ambassadörer som Festool gärna benämner det, är mer än bara reklampelare, konstaterar han.