Företaget Mataki investerar miljonbelopp i ett hållbarhetsprojekt för att testa förnyelsebart material i takpapp.
Satsningen ingår i det man kallar svenska modellen; en strategisk satsning på fem prioriterade områden för att utveckla takbranschen. Viktigt är att öka användningen av återvunna material och förnyelsebara råvaror i företagets produkter.
– Vi är ett kunskapsdrivet företag som vill vara med och utveckla takbranschen, säger Hans Månsson, marknadschef och teknisk chef hos Nordic Waterproofing – Mataki.
– Den svenska modellen är en strategisk satsning på våra fem viktigaste områden. Till exempel utbildning där vi investerar i nya utbildningslokaler och ett utökat utbildningsprogram, säger Hans Månsson.
– Ett annat prioriterat område är hållbarhet där vi deltar i ett Vinnova-projekt som koordineras av RISE med syfte att ersätta fossilbaserad bitumen i takpapp med förnyelsebart luktfritt lignin, säger Hans Månsson.
Prioriterade områden
Matakis prioriterade områden i den svenska modellen är:
- Systemlösningar. Mataki tillhandahåller pedagogiska hjälpmedel för sina produkter och systemlösningar i form av projekteringsvägledningar, ritningsmaterial, digitala modeller (BIM) och rekommenderade konstruktioner.
- Hållbarhet. Mataki arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor och har lyckats sänka sitt CO2-avtryck med 2500 ton per år. Företaget erbjuder marknadens enda tätskiktssystem – Mataki Power- som installeras med eldriven utrustning istället för svetsning med gasol.
Mataki var en av de första i takbranschen att ta fram miljövarudeklarationer för sina produkter.
Väsentligt för företaget är att öka användningen av återvunna material. Att nyttja förnyelsebara råvaror i företagets produkter.