Ronny Svensson, Ynnor, specialisten på tjänstebilar, fanns på plats på Bilar som jobbar på seminariet Tjänstebilar med och utan förmånsbeskattning. Tidningarna Byggaren och Transportnytt var värdar för seminarier.
Ronny Svensson inledde med att konstatera att det knappast kommer att bli billigare än vad det är idag för en för en förmånsbil. Förklaringen är den negativa räntan. Statslåneräntan är en komponent när förmånsvärdet beräknas. Riksdagen har nu sagt ja ett golv på 0,5 procent som ska användas för beräkningen. Det ska användas när statslåneräntan är negativ eller ligger under 0,5 procent.
Ronny Svensson menar att finansdepartementet knappast kommer inte kan bortse från den här intäktskällan och förutspår att finansdepartementet kommer att försöka öka på intäkterna med kanske 3 miljarder genom ytterligare förändringar av förmånsvärdet.
När det gäller koldioxidutsläpp hävdade Ronny Svensson att de går fort framåt, målen som tidigare sattes upp för 2020 är redan uppnådda. Detta genom snabbt ökande inblandning av biobränslen i drivmedlen. Dessutom introduceras elbilar i snabb takt.
Många transportbilar körs av hantverkare som har dispositionsrätt till sin bil. För att undvika att bilförmån läggs på lönen och ökar skatten måste man visa att bilen i inte används privat annat än ”i ringa omfattning”. Det är en redovisning som främst sker med en noggrant förd körjournal. ”Ringa omfattning” är högst tio gånger per år och en samlad körsträcka på högst 100 mil.
Just den delen är ett komplicerat avsnitt av bestämmelserna för bilförmåner och Ronny Svensson stannade kvar länge vid det ämnet. När det gäller elektronisk biljournal ger han rådet att alltid skriva ut månadsbladen för att ha en fysisk utskrift om skattemyndigheten kommer på besök.
– Det går snabbare att bli godkänd då, menade han.