Långvariga affärsförbindelser med ömsesidigt förtroende är något som både byggaren och handeln eftersträvar. I dag är det viktigare än någonsin att bägge parter hjälps åt för att få både ROT-jobb och nybyggen.
Traditionellt har det praktiserats mer eller mindre tillåtna sätt att knyta kontakterna mellan dig som byggare och din handlare närmare varandra. Metoderna har varit många och inte alltid i linje med myndigheternas kontrollintresse. Successivt har dock skruvarna dragits åt och i takt med det har möjligheterna att ”underlätta” affärsförbindelserna minskat. En starkt bidragande orsak är den snabba datoriseringen som innebär att det mesta går att kontrollera in i minsta detalj och ROT-bidraget som gjort svartjobb mindre lönande.
Ta vara på den hjälp du kan få
Majoriteten av våra läsare är småföretag och hantverkare, ofta enmansföretag. En bristvara för dig är tid. Du förväntas yrkesarbeta minst åtta timmar, efter det skall administration och planering klaras av och familjen få sin berättigade uppmärksamhet. Allt som kan göra för att avlasta yrkesmannen ickeproduktivt arbete efter arbetstid brukar uppskattas mer än mycket annat. De olika samarbetsformer mellan byggaren och handlaren som växt fram inom ”Monterat o Klart”-koncepten, ger i många fall den efterlängtade hjälpen. För dig som inte vill löpa hela samarbetslinan ut finns det medelvägar. En sådan är att få hjälp med att offerera. Att skriva offerter är ofta både tidsödande och svårt.
Använd datoriseringens möjligheter
Ett exempel är mjukvaruleverantören Tanico som i sin branschlösning för järn- och byggmaterialbranschen har en inbyggd webblösning för offertgivning. -Eftersom det är handeln som sitter inne med de största kunskaperna om produkter, priser och logistik ser vi det som naturligt att handeln stöder sina proffskunder med offerthjälp, säger Bernt Olausson, affärsutvecklare på Tanico. -Webboffertmöjligheten finns inbyggd i vårt överbyggande system CIMS ( Connecting Items Management System), förklarar Bernt Olausson. Handelns proffskunder kan där själva skapa offerter till sina kunder direkt i CIMS:s offertapp.
Där kan de justera eller ändra texter, justera priser, lägga till procentuella påslag eller rabatter. Kunderna–byggarna har ju ofta sina unika rabattöverenskommelser inprogrammerade i handlarens produktkatalog. Givetvis är appen utformad så att kunden kan lägga in egna parametrar som arbetstid, restid och timkostnad. Offerten kan sedan sparas av både kunden och handlaren för att i nästa steg skickas till slutkunden-uppdragsgivaren. Givetvis skall kunden ha sitt eget namn eller logga inlagd. Om offerten sedan blir accepterad går den lätt att förvandla till order enligt ordinarie rutiner, säger Bernt Olausson.
Utnyttja modern teknik
Generationsskiftet går nu snabbt inom bygg- och hantverkssektorn. Den datorisering som för bara några år sen väckte motstånd hos äldre byggare är i dag en helt naturligt del av arbetet. Smarta telefoner, desktopdatorer, paddor och appar för alla tänkbara beräkningsproblem är vardagsmat för den generation som tar vid. Den är också på ett helt annat sätt än sina äldre kollegor intresserad av ett liv utanför jobbet. Familj och barn kräver mer tid i det moderna samhället. Handelns moderna affärssystem erbjuder en rad möjligheter till nytta och glädje för bägge parter. Att utnyttja handelns system för underlättande av offertgivning är ett sätt, det finns många fler, bara fantasin sätter gränser.
Lars Cyrus