Kontrollavgifterna för personalliggare inom byggsektorn höjs med 25 procent – innan lagen ens trätt i kraft. Det framgår av regeringens budget.
– Det är magstarkt att inte ens invänta att lagen träder i kraft innan man höjer kontrollavgifterna, det ger fel signal till en bransch som står bakom lagen och vill framtidssäkra dess efterlevnad, säger Peter Löfgren, utvecklingschef på Sveriges Byggindustrier (BI) till VVS-tidningen.
Byggaren skrev tidigare i höstas om personalliggarna som ska införas i byggbranschen från den 1 januari 2016. Lagen innebär bland annat att byggherren ska anmäla till Skatteverket när och var byggverksamhet påbörjas samt tillhandahålla utrustning (till exempel läsare eller mobiltelefon med en applikation).
Ansvaret att anmäla byggverksamhet och tillhandahålla personalliggare kan skriftligen överlåtas till den näringsidkare vilket torde bli vanligt. Personalliggaren ska innehålla identifikationsuppgifter om alla personer som är verksamma på arbetsplatsen. Skatteverket ska ha möjlighet att kontrollera personalliggaren genom oannonserade besök på byggarbetsplatsen. Om man inte tillhandahåller liggaren för Skatteverket på byggarbetsplatsen eller inte dokumenterar identifikationsuppgifter i liggaren är kontrollavgiften 10 000 kronor vid varje kontrolltillfälle samt 2 000 kronor för varje person som vid kontrollen är verksam och inte dokumenterad i liggaren.
Men redan innan lagen träder i kraft höjs avgifterna. Regeringen föreslår i budgeten en höjning av kontrollavgifterna med 25 procent, vilket innebär 12 500 kronor för varje kontrolltillfälle och 2 500 kronor för varje person som inte är registrerad i liggaren. Avgiften på 25 000 kronor för byggherrar som inte anmält en byggarbetsplats ligger dock fast då avgiften är ny, enligt motiveringen i budgetpropositionen.
– Detta är olyckligt, sett ur ett inte minst pedagogiskt perspektiv, när man föreslår höjningar av kontrollavgifter redan innan en lag trätt i kraft. I stället för att ha fokus på en rättssäker implementering av lagen, blir det nu spekulationer om en framtid av ständigt ökade kontrollavgifter, säger Peter Löfgren till VVS-tidningen.