26 procent av de svenska hushållen uppger att de har mycket låg tilltro till att hantverkare följer de lagar och regler som är satta att skydda konsumenter, vilket är dubbelt så stor andel jämfört med i Danmark och Finland. Det framgår av en rapport från Europeiska kommissionen.
– Det är oroväckande att förtroendet för hantverkare är så lågt. Men det finns sätt att skydda sig. Anlita alltid kvalitetssäkrade hantverkare, var noggrann med skriftliga avtal och gör inte någon slutbetalning innan allt är besiktigat och godkänt, säger Johan Leth, vd och grundare av brabyggare.se till Villaägarna.
I Danmark och Finland uppger 13 procent att de har mycket lågt förtroende till att hantverkare följer de lagar och regler som finns för att skydda konsumenten. Lägst förtroende i alla fem nordiska länder har norska konsumenter med 29 procent.
Norge toppar
Andel konsumenter som uppger att de har låg tilltro till att hantverkare följer lagar och regler:
Norge 29 procent
Sverige 26 procent
Island 15 procent
Danmark 13 procent
Finland 13 procent
I rapporten jämförs hantverkstjänster i Norden ur ett konsumentperspektiv. Resultatet utgår från Europakomissionens konsumentmarknads-undersökningar och avser året 2013.
Resultatet bygger på telefonintervjuer som Europeiska kommissionen har låtit genomföra i alla EU-länder samt Norge och Island. I Europeiska kommissionens studie ingår cirka 50 marknader (varierar något beroende på land). På var och en av de cirka 50 marknaderna i varje land har 500 slumpmässigt utvalda personer intervjuats
Hantverkstjänster definieras här som underhållstjänster. I underhållstjänster ingår bland annat följande: Underhåll av hus och renovering, takläggning, rörmokare och VVS, golvbeläggning/montering, centralvärme (installation och service), elektriska tjänster och installationer, murare, snickare, målare, glas
Resultatet bygger på telefonintervjuer som Europeiska kommissionen har låtit genomföra i alla EU-länder samt Norge och Island under 2013. I Kommissionens studie ingår cirka 50 marknader. På var och en av de cirka 50 marknaderna i varje land har 500 slumpmässigt utvalda personer intervjuats.