Inget fungerar i evighet, inte ens kvalitetsmaskiner. Det har Stimus Elverktyg i Sollentuna AB tagit fasta på. Företaget är ett av få som i dag erbjuder service och reparationer av alla slags handelverktyg oberoende av om de drivs med nätel, batteri, luft, hydraulik, gas eller flytande drivmedel. Dessutom är man betydande återförsäljare av de flesta av marknadens ledande varumärken.
Trångt och trevligt, så känns det när vi kommer in hos Stimus Elverktyg på Hallonbacken 4 A i Sollentuna. Vd, Liza Grip, i egen hög person, tar emot i kassan och visar nykomna kunder tillrätta samtidigt som hon med hög röst beskriver produktfördelar för en kund längre in i butiken. Stämningen känns öppen och familjär.
-Som du märker är det ganska trångt, säger Liza, som redan hunnit med 25 år i en bransch präglad av manligt teknikintresse. Vi har växt så snabbt att vi inte riktigt hängt med lokalmässigt. Samtidigt vill vi helst inte flytta eftersom våra kunder har lärt sig hitta hit. Men vi räknar med att om inte alltför långt fram i tiden kunna flytta verkstaden till en lokal på ca 200 kvm alldeles i närheten. Då kan vi utöka butiksdelen med 35 kvm.
– Från att tidigare enbart varit butik kompletterade vi 2011 med service och underhåll, vilket var ett lyckokast. Det är i dag inte många fristående serviceverkstäder kvar, speciellt inte med kunskap och kapacitet att klara alla slags maskiner. Sedan dess har omsättningen ökat dramatiskt från drygt en miljon till i år ca 6,5 miljoner, framhåller Liza Grip.
– Visst, vi säger inte nej till en privatperson som vill köpa en kvalitetsmaskin, men vårt sortiment är helt proffsinriktat med varumärken som Festool, Milwaukee, Senco, Bosch, Makita och Fein, för att nämna några. Dessutom jobbar vi numera även med kompressorer och kraftverk. El, batteri, gas, luft eller hydraulisk drift, för oss spelar det ingen roll, på vår verkstad servar vi alla typer av maskiner oberoende av kraftkälla.
– En avgjord styrka som uppskattas av kunderna är snabba leveranser. För en hantverkare är den maskin han är van vid oumbärlig. De flesta reservdelar som krävs har vi i lager, mer sällsynta detaljer får vi i allmänhet hem över dagen. Vi kan leverera service och reparationer över hela landet och planerar att underlätta den servicen genom att erbjuda den som internettjänst.
Vilka fel är vanligast?
-Vanligast är utan tvekan utslitna kol, kabelbrott och brand. De flesta felen utom kolbyten är oftast självförvållade. Kabelbrotten kan uppkomma när man har bråttom att pressa ner maskinen i en väska eller tappar maskinen när man står på en stege och får tag på kabeln. Vissa kunder har för vana att lyfta maskinen i kabeln och det är inte heller bra. De maskiner som brinner har i allmänhet utsatts för överbelastning. Även chuckar utsätts för slitage och fordrar service eller ersättning. Inte allt för sällan har skadorna blivit värre av ”egenvård”, men det mesta går att laga och då får kunden tillbaks sin trotjänare fit for fight igen till en kostnad som är en bråkdel av en ny maskin. Vi kan inte se att något av kvalitetsmärkena är mer utsatt än något annat. Det är samma skador som uppkommer oberoende av fabrikat, slutar Liza Grip.