Bambu Golv och Terrass är ett offensivt företag som säljer produkter av bambu på den svenska marknaden. Företaget har sitt ursprung i Litauen där man varit verksamt i tio år. I Sverige startade Bambu Golv och Terrass för snart fyra år sedan. Företaget har sitt huvudkontor i Saltsjö Boo.
Företaget tillhörde de utställare som tidningen Byggaren besökte. Natalia från företaget var en av dem som representerade företaget på Nordbyggmässan i Älvsjö. Hon är formgivare till professionen och har varit verksam inom Bambu Golv och Terrass sedan start.
Företaget importerar sina produkter från Kina. Att inreda med bambu uppfattar många som en exklusivare variant på trä. Marknaden för företaget i Sverige har hittills varit mycket lyckosam.
Natalia, vilket är ditt bästa intryck av mässan ?
– Bäst har nog varit det stora intresse som många besökare visat våra Det stora intresset många visade fick oss som ställde ut upplevde vi som ställde ut som något mycket positivt, något klart tillfredsställande.
Är det en dyrbar produkt ?
– Våra produkter i bambu kostar 590 kronor per kvadratmeter. Den mer exklusiva varianten heter Eco Solid, där är priset 795 kronor kvadratmetern.
– En annan viktig kunskap med vårt material är vikten. Sexplankor av massiv bambu väger 22 kilo, något många besökare noterade med ett klart gillande.
– En tredje orsak till intresset för bambu är miljöintresset. Många tyckte att bambu var att föredra här framför trä.
Varför var mässan så välkommen ?
– Den var extra välkommen eftersom pandemin gjorde att tidigare planerade mässor ställts in. Men nu arrangerades mässan och det upplevdes av alla som något riktigt bra.
Vilken typ av kund besökte er monter ?
– Många var byggare, nyfikna på vår produkt, andra var arkitekter, en tredje grupp privatkunder. Att vår produkt fått högsta betyg i en sammanställning av organisationen Sunda Hus, var något många lade på minnet.