Antalet anmälningar mot hantverkare till Allmänna reklamationsnämnden har minskat med nästan 20 procent på två år. Men det är fortfarande bara 7 av 10 hantverkare som åtgärdar felet om de fälls.
Nyligen rapporterade medierna om att ”hantverkarna är i klagotoppen igen”. Då syftade de på klagomål från allmänheten till konsumentvägledarna runt om i landet. Där visade det sig att hantverkstjänster fortsätter vara det vanligaste konsumentproblemet tillsammans med köp av begagnad bil.
Av de totalt 70 000 klagomålen från förra året som rörde boendefrågor rörde tio procent reparation och underhåll av bostad.
Klagomålen handlar många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.
Men siffrorna från Allmänna reklamationsnämnden, ARN, ställer hantverkarna i betydligt ljusare dager. Här minskar antalet anmälningar som rör bostadsfrågor (inkluderar både varor och tjänster). Mellan 2012 och 2014 har anmälningarna gått ned från 1537 till 1255, nästan 20 procent.
Och sett till antalet uppdrag måste siffran anses närmast mikroskopisk. Omkring 66 000 företag gjorde rotarbeten åt 965 000 köpare under 2013, alltså cirka en miljon köpare. Skatteverket betalade ut närmare 14,1 miljarder kronor i skattereduktion för rot under 2013.
Fler klagar på resor, elektronik och motor
Klagomål som rör resor, elektronik och motor ligger klart över bostadsdelen.
I hur många fall fäller ARN hantverkarna? 41 procent vilket är en minskning med cirka 15 procent jämfört med de två föregående åren.
Däremot är hantverkarna fortfarande sämst på att följa besluten som ju inte är bindande utan bara en rekommendation. I 70 procent av fallen väljer hantverkarna att följa nämndens beslut.
Totalt kom det under 2014 in 11 396 ärenden till ARN, vilket är en ökning med 95 ärenden jämfört med förra året. Konsumenten fick helt eller delvis rätt i 35 % av ärendena.
För att undvika konflikter och tolkningsproblem är skriftligt avtal ett återkommande tips. Det finns många typer av avtalsmallar som kan användas som grund för det skriftliga avtalet mellan utförare och konsument. Hantverkarnas Riksförbund rekommenderar Konsumentverkets Hantverksformulär som kan laddas ner genom att klicka på länken till här.
Följande sorteras in under ämnet bostad:
- Värmeanläggning
- Sanitetsgods/badkar/pool
- Golv
- Sten/plattor
- Färg/målning
- Glas/fönster
- Tapet/tapetsering
- Kök
- Tak
- Badrum
- Elinstallation
- Vvs-installation
- Elleverans
- Asfaltering
- Brunnsborrning
- Plåtslageri
- Om/tillbyggnad
- Köp/uppförande av byggnad
- Murning
- Besiktning
- Hyra