Den 26-29 januari ägde Stockholms Motor Weekend rum på Stockholmsmässan. Bilar som jobbar gick då parallellt med MC Mässan och Stockholm Lifestyle Motor Show. Över 50 000 människor besökte mässorna. På Bilar som jobbar fanns lätta transportbilar, rätt inredning för rätt ändamål och all tänkbar utrustning och tillbehör. Byggaren träffade utställare och besökare. Här får ni möta dem i vårt reportage.
Johan Hansson, försäljningschef på Work System
Work System visade upp sin nyhet med fällbara hyllor i flera olika storlekar i olika djup, längd och höjd. De är till för dem som behöver mer plats i hyllorna som har inbyggda gasdämpare och alltså inte behöver spärras upp.
Vad är er styrka?
– Vi har flexibla lösningar och tillverkar allting själva. Kommer det en kund som vill ha helt egna mått så kan vi lösa det smidigt.
Hur lång är beställningstiden?
– Eftersom vi har allting på lager så är det 2-4 dagar mellan order och att det finns hos kund.
Christer Abrahamsson, säljare på System Edström
System Edström har uppdaterat sina gamla bärbara väskor med ett rejält handtag som inte går av i första taget och ännu mer stryktålig än den förra väskan. Genomskinligt plastglas gör att man kan se innehållet utan att öppna väskan. Priset är 30 procent lägre än tidigare. Nya förvaringshyllor och pärmställ och underlagsmattor har anpassats till Essves nya mindre format på väskorna.
På mässan visade System Edström också upp en speciellt framtagen bil med en bränslecell som går på metanol och laddar 12 voltsbatteriet med 8,8 ampere nästan helt ljudlöst. Därtill kommer solceller på taket och med en inverter som monterats på denna konceptbil så kan man utnyttja 12 voltsbatteriet till sina tunga arbetsredskap.
Niklas Meander, Key Acoount Manager på Sortimo
Sortimo visade upp en stor nyhet som tidigare presenterats på andra Europeiska mässor – en prototyp av en elcykel med rejäla förvaringsutrymmen. Med den behöver hantverkaren inte tänka på parkeringsbekymren i citykärnorna. Lådan framför styret kan inredas precis som hantverkaren vill.
– Det är snart förbjudet att köra bil ända in i innerstäderna så därför har vi tänkt på den här lösningen, säger Niklas Meander.
Cykeln som väger över 100 kilo har ännu ingen prislapp och är inte helt färdigutvecklad.
Inredningsbilarna kommer dock inte ersättas av cyklar.
– Nej då, men detta visar vad vi tänker om framtiden.
Daniel Jörgensen, Loyds Sverige
Norska Loyds satsar på allvar i Sverige med egen representant här genom Daniel Jörgensen sedan förra året.
– Vi har fått upp farten med Volkswagen och Renault som stora samarbetspartners på inklädnad, tak och väggar, säger han.
Men steget att komma in och bygga sin inredning Smartfloor i alla stora transportbilar är stort.
– Påbyggarmarknaden är traditionalistisk men ändå mottaglig. Vi får kontakter med återförsäljare och försöker visa upp vår inredning och få ut den i demobilar.
Eva Grundel, chef för Fords transportbilar i Sverige
Ford visade upp sin nya modell Custom som kommer till Sverige i början av mars. Nya motorer ger, enligt tillverkaren, bättre effekt och vridmoment samtidigt som de är renare och mer bränsleeffektiva än någonsin. Automatväxel är också en nyhet.
– Automatlåda är väldigt efterfrågat bland hantverkarna. Detta är en väldigt stor framgång för oss. Och den kommer både till Custom och Transit, berättar Eva Grundel.
En ny fyrhjulsdriven Transit visades också upp, en modell med manuell växellåda.
– Fördelarna är att man kommer fram överallt, till exempel om man jobbar i skogen eller i norra Sverige där det har varit väldigt efterfrågat med fyrhjulsdrift.
Mårten Sandman, transportbilsäljare på Volkswagen
En ny Crafter stor parkerad i Volkswagens monter som ska erbjudas med både bakhjuls-, framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Automatväxel erbjuds också. Flexibelt är det också vad gäller val av chassilängd och takhöjd och vill du ha niositsigt går det bra.
– Sedan kommer man att ha en del lösningar i skåpet så att man kan bygga en del redan i fabrik, avslöjar Mårten Sandman.
Vad betyder det för att visa upp en ny modell på en mässa i Sverige?
– Oj, mycket. Craften är en jättefin produkt men den har varit med ett tag och nu vill man ha något nytt. Vi talar om att vi tar täten igen. Jag tror denna modell kommer ta jättemycket marknad, säger Mårten Sandman.
Amanda Coster på Bob System
Bob System visade upp ett nytt lådrack och långa långlådor som går att bygga på höjden bland annat och ställde också upp den bil som företaget utnämnt till Sveriges snyggaste transportbil. Det är en Ford Connect 2016 i svart och vitt där företaget Autocare i Borlänge anses sända ”en klockren signal om företagets profil”.
Långlådorna är nu 850 millimeter i djup, dubbelt mot tidigare.
– Vi har haft de långa lådorna tidigare men bara under mellangolv men nu kan man stapla dem ovanför varandra.
Bob har i likhet med andra konkurrenter tagit fram en kassett anpassad för Essves nya mindre väskor.
Det skissverktyg som blivit något av Bobs signatur visades också upp och demonstrerades på en tv-skärm.
Robert Boström, säljare på Toyota Sweden
Toyota visade upp sin nya Proace där de kortare längderna lanserades i somras men de längre bilarna nu kommit till den svenska marknaden. Tre längder kan väljas beroende på om man behöver utrymme för skivor till exempel.
– Vi är åter tillbaka i mellanskåpen. Vi satsar på att dubbla den andel på fyra procent marknadsandelar som vi har nu, säger Robert Boström. Vi vill ha tillbaka de trogna kunder som tidigare köpte våra transportbilar men hoppas också på nya kunder med argument som hög säkerhet och låg förbrukning.
Marco Ratinen på Nissan
Efterträdaren till Nissan Primastar har börjat säljas på den svenska marknaden och visades upp på Bilar som jobbar med baksäte.
– Det är väldigt flexibelt med där man kan kombinera familj med arbete med totalt sex sittplatser, säger Marco Ratinen.
Han beskriver lastutrymmet som rejält tilltaget men medger dock att där inte går in några skivor.
– Vi har också inrett mässbilen med hjälp av en av de stora inredarna för att visa att det finns fantastiska möjligheter.
Nissan har också andra modeller utan säten men valde just NV300 för att den anses unik
Snickaren Kim Vannoort från Jönköping och firman CH Bygg- och Marktjänst som i dag kör Citroen Berlingo tittade särskilt efter lite större skåp med plats för skivor och annat.
– Då behöver man inte ha kärra jämt. Och den får jag åka en bit för att hämta.
Kim Vannoort tittade in i en bil med förvaringslösningar från en av påbyggarna men det visade sig inte fungera särskilt väl då han använder Festool med sin systainer som inte synkar med denna inredning.
Så du måste inreda bilen själv?
– Ja, så har jag det idag.
Kim Vannoort gjorde sitt första besök på mässan och tyckte att den var stor. Han passade också på att titta en hel del på alla läckra personbilar.