Nu är det klappat och klart för omkostymering av Coops byggbutiker över hela landet till Bolists profil. Första veckorna i januari blir det både nytt sortiment och nya skyltar.
Järn Bygg Färg skrev tidigare i höstas om att Bolist lyckats med konststycket att få över Coops återstående 15 byggbutiker i landet till Bolist-kedjan. Butikerna skulle fortsätta att drivas i Coops lokala föreningar.
I och med att Coop-anläggningarna blev medlemmar i Bolist förband de sig att anamma byggkedjans orange-färgade profilering och marknadsprogram, låta inköp ske genom Bolists logistiklösning, ansluta sig till de digitala lösningarna och installera konceptet ”Digitala Butiker” i varje enskild butik.
-De kommer ingå i vårt marknadsprogram som alla andra Bolist-butiker, säger försäljningschefen Magnus Hemmingberg.
Vecka 2 börjar det
Vecka 2 sätter nästa år sätter resan igång med att ställa om sortimentet och ändra profileringen. Resan inleds i Coops butiker i norra Sverige och fortsätter neråt till södra delarna där det hela ska avslutas under vecka 12-16 precis innan Bolists jättesatsning med kedjans kataloger börjar rulla ut.
-Vi ska ut med knappt två miljoner i år vilket är rekord, säger Mischa Moszkowicz, Marknadschef på Bolist.
Bolists namn kommer alltså att åka upp på Coop Byggs fasader. I de butiker där byggmarknaden gränsar till Coops matbutiker kommer Bolists skyltar att sättas upp i anslutning till bygg-butikerna.
Coops butiker blir ett tillskott för Bolist. Målsättningen för hela kedjan är att öka omsättningen nästa år med 20 procent. I år blir ökningen 15 procent.