Många byggare vill fokusera på hantverket, koppla bort offereringen, minimera kontakterna med kunden och slippa fakturera och krångla med Äta-kostnader. Det har ByggFrank insett och trätt in som mellanhand och projektledare till fördel för små byggfirmor.
– Om några år kanske de riktigt små byggfirmorna inte ens behöver bedrivas som aktiebolag längre, säger Joakim Hilj, vd för ByggFrank.
Offerttjänster på nätet poppar upp titt som tätt. Här kan mindre byggföretag ragga kunder från när och fjärran på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Men när jobbet förmedlats upphör kontakterna mellan byggföretagaren och nättjänsten. Och för att få vara med bland företagen som får ge offerter måste firmorna betala ett abonnemang.
I fallet med ByggFrank är offerten bara början på relationen. Och avgifter betalas bara om det resulterar i uppdrag.
Entreprenör
Vd:n för ByggFrank har sin bakgrund som entreprenör i IT-branschen och inte i byggbranschen. Det var från sitt perspektiv som kund han upptäckte svårigheterna att hitta bra och pålitliga byggare till mindre projekt i storstäderna som han kläckte idén med en ”byggmäklare” som han kallar det förenklat.
ByggFrank startade 2013 med syftet att bli den mellanhand som mindre byggfirmor hade saknat. Joakim Hilj insåg hur mycket tid småbyggare lägger på att åka och titta på kök och andra renoveringsobjekt för att sedan lämna ett anbud tillsammans med 20 andra medtävlare. För att sedan i många fall gå miste om uppdraget.
– Byggarna förlorar en otroligt massa tid på att åka runt på det sättet. Därför sköter vi offereringen och prissättningen. Och man behöver ofta inte åka ut och titta utan kan använda sig av kalkylprogram, till exempel för uträkning av vad det kostar att måla en kvadratmeter.
Matcha rätt
ByggFrank beskriver med egna ord sin affärsidé ”att som en oberoende part matcha ihop rätt uppdrag med rätt entreprenör för att på så sätt skapa framgångsrika bygg- och renoveringsprojekt”. Praktiskt sett innebär det att ByggFrank som avtalspart tillhandahåller ett beställningsunderlag, sköter offereringen, håller byggmöten, tar hand om fakturering och löser Äta-relaterade frågor. I princip behöver inte byggfirman träffa kunden.
– Och ris och ros kan framföras direkt till ByggFrank, menar Patrik Kjörling, ägare till Patrik Kjörling AB, som anlitar ByggFrank.
Enligt Joakim Hilj har ByggFrank 250 byggföretag med i genomsnitt 5 anställda knutna till sig. En del av företagen har fått 50-60 uppdrag förmedlade denna väg. Patrik Kjörling AB jobbar just nu med 4-5 projekt med tonvikt på tillbyggnader som är en direkt följd av kontakterna med byggmäklaren.
– Vi har till och med fått nyanställa tack vare att vi fått in mer jobb, säger Patrik Kjörling.
Och att lämna över ansvaret till en projektledare ser han bara som en fördel.
– Sådant beror på hur man är funtad men jag tycker bara det är skönt att slippa det ansvaret. Då kan jag koncentrera mig på det jag är bra på.