ID Buzz Cargo på marknaden i höst
Volkswagen presenterar nu något nytt för goda transporter. Modellerna heter ID Buzz och ID Buzz Cargo, båda med ursprung i klassiska folkabussen. Modeller uppdaterade för en ny elektrisk era. ID Buzz är en traditionell minibuss, det som bör intressera en byggare är den andra modellen, nämligen ID BuzzCargo
Till hösten kommer bilarna ut på marknaden. För en byggare är skåpbilen av störst intresse som gick att beställa redan i maj.
Den nya transportbilen kommer att tillverkas i Hannover med en automationsgrad på upp till 90 procent.
Modern skåpbil
ID. Buzz Cargo är en skåpbil med god elektrisk räckvidd. Den kommer som standard med en tvåsitssoffa bredvid föraren men kan också utrustas med två individuella säten. En fast mellanvägg är också standard. Mellanväggen kan utrustas med ett fönster och med en genomlastningslucka för långa föremål om så önskas.
Lastutrymmet är på 3,9 m3 och rymmer två EUR-pallar. Med en totalvikt på 3000 kg blir lastvikten upp mot 650 kg. Lastsäkring finns med öglor i golvet och skenor på sidoväggarna. En sidoskjutdörr på höger sida är standard och dubbla sidoskjutdörrar finns som tillval.
Koldioxidneutral
Skåpbilen levereras ”koldioxidneutral”. Utsläpp i samband med produktionen i Hannover klimatkompenseras. Volkswagen Transportbilar har satt ett mål att reducera miljöpåverkan – koldioxidutsläpp – med 40 procent från 2018 till 2030 i Europa.
Andra exempel på Volkswagen Transportbilars syn vad gäller hållbarhet går att finna i den animaliskt läderfria interiören. Ratten har fått ett nytt syntetiskt material som ger samma känsla som vanligt läder. Det finns tyger och mattor i bilarna som helt eller delvis är tillverkat av återvunnet material.
Laddning hemma
Skåpbilen kommer att ha en inbyggd teknik kallad ”vehicle-to-home”, det innebär att man kan ladda sin bil med el från hemmet.
Flertalet funktioner hos ID. Buzz Cargo är digitala. Framför ratten finns en skärm, en display, på 5,3 tum med viktig information för föraren. Med ett tillval kan skärmen bli mer än dubbelt så stor, till 12 tum.
145 km i timmen
Skåpbilen har tolv litiumjonbatterier som kan lagra t77 kWh till en elmotor på 204 hk. Motorn är integrerad i bakaxeln och driver bakhjulen. Toppfarten är 145 km/h.
Nedan följer ett litet urval av vilken utrustning som ingår:
– Elektriskt justerbara och uppvärmningsbara ytterbackspeglar i svart
– Lackerade stötfångare
– LED-strålkastare
– Stålfälg med hjulsidor, 8J x18 fram med däck 235/60 R18 103T, 8,5Jx18 bak med däck 255/55 R18 105T
– Baklucka med glasruta
– Sidoskjutdörr höger
– Bluetooth mobilkoppling
– DAB+
– Multifunktionsratt
– 1-zons klimatanläggning med parkeringsvärmare
– 2 högtalare
– Nyckellös start
– ”Ready 2 Discover” infotainmentsystem
– ”Discover Pro” navigationssystem
– Röststyrning