Närheten till Norge källa till framgång för Nordmarkens fasader
I gränstrakterna mot Norge i Värmland finns häradet Nordmarken. Här ligger samhällena Töcksfors och Årjäng. Nordmarken är något av ett värmländskt Gnosjö, de egna företagarna är många, här reder sig folk själva och vissa företag är framgångsrika. Ett av dessa heter Nordmarkens Fasader AB. Ett företag med tillverkning av dörrar, fönster, fasader och glastak.
”Det är närheten till Norge som gjort många företag i dessa trakter så bärkraftiga. Vi har förmånen att vara nära en storstad som Oslo och den norska marknaden, samtidigt som vi är ett svenskt företag med många svenska kunder.”

Den som säger detta heter Jonas Nilsson, ägare och VD för Nordmarkens Fasader i Töcksfors. Han är värmlänning många generationer tillbaka, hans farfar drev jordbruk i Koppom och Värmland ville Jonas Nilsson tidigt vara trogen.
– När jag kom ut på arbetsmarknaden 1993 efter värnplikten fick jag praktikplats på Nordmarkens Fasader, berättar Jonas Nilsson. Jag var 23 år, min uppgift var att rita och konstruera fasader, jag hade gått ut Tekniskt Gymnasium. Jag tänkte att här blir jag inte långvarig, såg det snarare som ett led i en yrkesutbildning.
Nordmarkens Fasader hade då sex medarbetare. Jonas Nilsson fick efter kort tid på företaget förtroendet att bygga upp Nordmarkens säljorganisation. Ägaren Anders Lindgren uppfattade att Jonas hade talang för detta med försäljning, han var bra på att möta kunder. Företaget hade potential att växa. Företaget hade Anders Lindgren startat med en kompanjon på 70-talet, nu gick det in i en ny fas.
Nordmarkens Fasader sålde under dessa år mest till Norge, 70 procent av intäkterna kom från grannlandet. Nordmarkens Fasader ville i det skedet expandera mer på svenska hemmamarknaden.
34 medarbetare
Idag har Nordmarkens Fasader 34 medarbetare, med inhyrda underentreprenörer är man ibland nära 50 anställda. Företaget säljer idag mer på svenska marknaden, har 84 miljoner kronor i omsättning. Vinsten brukar vara runt fem procent på omsatt kapital.
Efter en tid erbjöds Jonas Nilsson delägarskap i företaget. Hans ägarandel växte, efter sexton år på företaget får han 2009 frågan från Anders Lindgren, om han inte vill ta över hela företaget. Han och Anders Lindgren äger i det skedet 50 procent var av firman.
De båda delägarna kom överens om att förvärvet skulle ske under fem år.
Det var ett klokt upplägg som de två affärskompanjonerna blev överens om. De fem år som köpeskillingen skulle erläggas innebar förvisso en viss press på Jonas Nilsson, men arrangemanget fungerade. I vanliga fall belånar köpare det egna hemmet upp till taknocken men inte i detta fall.
Nordmarkens Fasaders kunder säljer en stor del av sin produktion till byggare i Värmland. Byggföretag med få anställda är kunder men också stora byggföretag som NCC och Skanska. Norge utgör 40 procent av intäkterna. Företaget har säljkontor i Askim utanför Oslo med uppgift att bevaka norska marknaden. Nordmarkens Fasader har också kontor i Karlstad med säljare utan också tillverkning. Huvudsaklig tillverkning finns dock i Töcksfors och så lär det också bli i framtiden.
Jonas Nilsson påpekar, att personalomsättningen alltid varit låg för Nordmarkens Fasader, något som varit en given styrka för företaget.
”Här blir jag inte långvarig”, det var så Jonas Nilsson tänkte, den dagen han började på företaget för snart trettio år sedan.
Men det blev inte så?
– Det blev tvärtom, slutsatsen är att aldrig ta något för givet. När man låter slumpen spela viss roll kan det bli riktigt bra. Men man kan styra framtiden själv men alltid inom de ramar som erbjuds, det är en annan slutsats och god levnadsregel att följa.
– Att ta dagen som den kommer men göra det allra bästa av den, då kan det blir riktigt bra. Nordmarkens Fasader är ett bra bevis på det goda i denna hållning.
Staffan Ringskog